Mart.jpg
Onderwijs

Mart loopt stage bij de FC Twente/Heracles Academie: ‘Soms sportieve rivaliteit, maar je hebt beide dezelfde visie’

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Mart Vruwink heeft vanaf zijn 14de bijna elke thuiswedstrijd van FC Twente bezocht. Toen hij op zoek moest naar een stage, wist hij precies wat hem aansprak: voetbal. Zo kwam hij terecht bij de FC Twente/Heracles Academie. “Voetbal is echt mijn passie, waar ik me de hele dag mee mag bezighouden.”

Hoi Mart, welke opleiding doe je?

“Ik studeer Facility Management in Deventer en zit momenteel in mijn tweede jaar. Ik heb voor deze opleiding gekozen omdat het een brede studie is, waardoor je in veel interessante branches terecht kunt komen.”

Waar loop je stage?

“Ik loop stage bij de FC Twente/Heracles Academie en ik ben hier via een vacature op LinkedIn terecht gekomen. Toen ik die vacature zag, heb ik gesolliciteerd en ben ik aangenomen! Ik wilde hier graag stagelopen omdat de club en het regioplan mij erg aanspraken. Dit omdat het regioplan veel voor het algehele voetbalniveau in de regio kan betekenen.

Wat is de FC Twente/Heracles Academie?

“Dit is de jeugdopleiding van beide voetbalclubs. Ze werken al 17 jaar samen. De jeugdopleiding hing eerst vooral onder de vlag van FC Twente, maar sinds 2020 is deze samenwerking gelijkwaardig. Bij deze nieuwe samenwerking hoort een nieuwe visie en nieuwe doelen. Uiteindelijk hoopt de academie dat de eerste elftallen van beide clubs over vijf jaar voor 20% uit voetballers van de academie bestaan.”

Ben je zelf ook fan van een van deze clubs?

“Jazeker, FC Twente is mijn club en vanaf mijn 14de heb ik nagenoeg iedere thuiswedstrijd bezocht.”

Mart met een tip voor studenten die op zoek gaan naar een stage

Voel je dan geen rivaliteit omdat je nu ook bij Heracles werkt?

“Je merkt soms sportieve rivaliteit, maar je hebt beide dezelfde visie binnen de academie, dus het voelt normaal. We werken aan een gezamenlijk doel, niet tegen elkaar. Daarnaast werken we professioneel, dus dat is anders dan privé.”

Wat mag je allemaal doen?

“Ik ben momenteel bezig met het opzetten van het FC Twente/Heracles Regiotoernooi. Binnen het toernooi komen sponsoring, catering en alle andere aspecten van de facilitaire wereld kijken. Daarnaast ga ik na afloop van het toernooi met mijn medestagiaires onderzoeken of het regioplan succesvol is. “

Wat vind je het leukst aan deze stage?

“Het leukste vind ik dat ik veel vrijheid en verantwoordelijkheid krijg. Hierdoor ben ik erg gemotiveerd om bepaalde doelen en deadlines te halen. Daarnaast is voetbal echt mijn passie dus vind ik het een leuk onderwerp, waar ik me de hele dag mee mag bezighouden. Het leukste vind ik het om grote sponsoren binnen te halen. Ook geniet ik van de goede sfeer op de werkvloer. Ik hoop dat ik mij verder kan ontwikkelen binnen deze branche en mijn ervaringen mee kan nemen voor in de toekomst.”

Heb je tips voor studenten die nog een stage moeten vinden?

“Kijk welke branche bij jou het best past en probeer daarin een stage te vinden. Dat geeft je een voldaan gevoel na iedere stagedag. Het is dan écht leuk om er iedere dag naar toe te gaan. Zelf heb ik mijn stage op LinkedIn gevonden, dus ik kan het zeker aanraden daar opzoek te gaan.”

Deel je verhaal!

Elke woensdag spreken we een Saxion-student over zijn of haar stage. Heb jij een bijzondere stage(gelopen) en wil je je verhaal graag delen? Mail dan naar nieuws@saxion.nl!

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.