Dian
Ondernemerschap

Studentondernemer Dian biedt social media-advies: ‘Bedrijven vergeten vaak hoe belangrijk online impact is’

Elçin Çoraklar
Elçin Çoraklar Leestijd Minuten

Commerciële Economie-student Dian van Wietmarschen (21) is na haar mbo-studie een onderneming begonnen. Met haar bedrijf SocialmeDiaN biedt ze social media-advies voor bedrijven. “Ik merkte dat het stukje social media vaak wordt vergeten door bedrijven, terwijl de online impact nodig is om zichtbaar te zijn.”

Hoi Dian, welke opleiding doe je?

“Ik studeer Commerciële Economie. Voor deze opleiding heb ik Junior Accountmanager gedaan op het mbo en geleerd op het gebied van sales. Ik wilde graag meer leren over marketing en daardoor heb ik gekozen voor Commerciële Economie, met de specialisatie digital marketing.”

Hoe en wanneer ben je begonnen met je onderneming SocialmeDiaN?

“Na mijn opleiding Junior Accountmanager ben ik begonnen met mijn bedrijf. Tijdens mijn eindstage van het mbo heb ik bij de LOI een social media-opleiding gedaan. Dit heb ik in drie maanden tijd afgerond en daarna heb ik mij ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.”

Waarom wilde je graag beginnen met dit bedrijf en waarom past dit zo goed bij jou?

“Ik liep stage bij een bedrijf dat gericht is op media. Daar maakten we magazines voor ondernemers, artikelen voor diverse bladen en werden er websites gebouwd. Daar merkte ik dat het stukje social media altijd wordt vergeten door bedrijven. Bedrijven zeggen dat ze er geen tijd voor hebben, terwijl de online impact wel nodig is om zichtbaar te zijn. Toen heb ik besloten om dit probleem aan te pakken.”

Wat bied je precies aan met je onderneming?

“Ik geef social media-advies: van een heel plan van aanpak tot aan tips over wat en wanneer je bepaalde dingen kunt posten. Ik heb ook een aantal klanten waarvan ik volledig het social media heb overgenomen en aan sommige klanten geef ik enkel advies. Ik evalueer ook altijd terug met mijn klanten om te kijken wat voor impact elk bericht heeft gemaakt.”

Ik wil graag een bedrijf worden waarin ik social media, digital marketing en het schrijven van content kan combineren en waarmee ik een compleet marketingbureau kan worden.

Bijna elk bedrijf heeft social media. Hoe maak je keuzes over met wat voor soort klanten je wil samenwerken?

“Ik werk het liefst met bedrijven uit de regio, want ik vind het niet fijn om alleen online contact te hebben met een bedrijf en dat ik ze niet fysiek kan benaderen. Dus ik werk vooral in Zwolle en Raalte. Ik laat mezelf ook inhuren door een social mediabedrijf. Dit zorgt ervoor dat zij het werk kunnen uitbesteden aan mij en ik leuke opdrachten kan doen voor de klanten.”

Heb je een specifiek doel dat je wil bereiken met je bedrijf?

“Elk moment leer ik meer op het gebied van social media, digital- en contentmarketing. Daarom wil ik een bedrijf worden waarin ik social media en digital marketing kan combineren en waarmee ik een compleet marketingbureau kan worden.”

Waar liep je zoal tegenaan tijdens het opzetten van je onderneming?

“De financiële kant. Je moet alles zelf uitzoeken en goed opletten waarvoor je wel iets afsluit of niet, want dat hangt af van wat je aanbiedt. Ik heb geen eigen kantoor en hoef geen verzekeringen te hebben, bijvoorbeeld. Ook maak ik al mijn facturen zelf en maak ik gebruik van de Kleine Ondernemers Regeling van de Kamer van Koophandel. Hiervoor hoef je niet ieder kwartaal belasting op te geven. Dit scheelt veel tijd.”

Is er iets dat jouw onderneming onderscheidt van andere social mediabureaus?

“Ik ben heel persoonlijk en eis niks op. Ik zeg eerlijk hoe het ervoor staat en biedt bedrijven de vrijheid. Ik luister naar mijn klanten en kijk naar de persoonlijke omstandigheden. Als iets niet gaat werken, probeer ik altijd een andere oplossing aan te bieden.”

Heb je tips voor studenten die ook willen ondernemen?

“Gewoon doen! Je verliest er niks mee. Je hebt nog geen huis of vaste lasten. Je kunt doen wat je wilt. Pak dan ook die kans om het te proberen. In je studietijd kun je ervaren of dit iets voor jou is.”

Ben of ken jij een studentondernemer?

Elke eerste woensdag van de maand laten we een student aan het woord die een eigen onderneming is gestart. Ken of ben jij zo'n ondernemende student die zijn of haar verhaal wil delen? Mail dan naar t.a.wassink@saxion.nl!

Elçin Çoraklar

Elçin Çoraklar

Elçin studeert Creative Business bij Saxion en werkt bij Saxion als Studentredacteur. Ze is erg ondernemend en heeft daarom ook altijd een volle agenda, maar toch houdt ze ruimte over om te genieten. In haar vrije tijd staat ze vaak in de keuken of droomt ze weg op Pinterest. Ook pakt ze regelmatig haar koffer om nieuwe plekken te ontdekken.

Gerelateerde artikelen

Roy leeft zijn droom: yoghurtfeestjes organiseren door heel Europa Ondernemerschap

Roy leeft zijn droom: yoghurtfeestjes organiseren door heel Europa

08 mei 2019
Gilian van der Weerd Onderzoek

Studentondernemer Gilian van der Weerd bij BNR Nieuwsradio

31 oktober 2018
Gilian van der Weerd Ondernemerschap

‘To-Maatje maakt gezond eten voor kinderen leuker’