StenWietse2.jpg
Ondernemerschap

Marketeers Sten en Wietse willen het reizen verduurzamen: 'We willen iets goeds betekenen voor de wereld'

Sten Bomhof en Wietse Fennema zijn de eigenaren van The Green Tourist. De twee Commerciële Economie-studenten hebben tijdens hun studie deze onderneming opgezet. “Als twee marketeers voelden we ons geroepen om iets te betekenen voor de wereld”, aldus Sten en Wietse.

Hoi Sten en Wietse, welke opleiding volgen jullie?

Wietse: "Wij zitten momenteel in het vierde jaar van de opleiding Commerciële Economie. We hebben ons allebei gespecialiseerd in sales- en accountmanager. En in het afgelopen jaar hebben we de minor Digital Marketing gevolgd."

Sten: "Tijdens de minor zaten we samen in een projectgroep. In dat project hadden we de vrije keuze om een project op te zetten waar wij achter zouden staan. Na lang brainstormen met onze groep, hebben we het concept voor The Green Tourist bedacht.

Hoe zijn jullie op het idee gekomen om duurzaamheid en reizen te combineren?

Wietse: "Wij vonden duurzaamheid over het algemeen heel interessant. Later zijn we ons gaan verdiepen in de mogelijkheden van duurzaam reizen. En eigenlijk bleek al heel gauw dat daar veel te winnen viel. Het wordt steeds duidelijker wat onze effecten zijn op het milieu en het klimaat. Wij vinden dat wij daar iets voor terug kunnen doen, zonder dat het ten koste gaat van onze pleziertjes.

Sten: "Daarbij vonden we het heel leuk om de uitdaging aan te gaan. Want als je mensen vraagt over de mogelijkheden voor een duurzame reis, kunnen ze er niet zo heel snel wat aan linken. En wij willen bewijzen dat er in kleine stapjes heel veel mogelijk is.

Wij zijn marketeers en we weten heel goed hoe je mensen kunt overtuigen om bijvoorbeeld bepaalde producten aan te schaffen. Met die kennis en vaardigheden wilden we allebei iets betekenen voor de wereld. Het was ook een mooie combinatie dat er ook nog heel veel potentie in zat, dus daar kwamen beide werelden eigenlijk wel een beetje bij elkaar."

En nu wil ik alles weten over The Green Tourist!

Wietse: "Met The Green Tourist delen we liefdevolle tips waarin we reizen net wat meer kunnen verduurzamen. We willen laten zien dat je met kleine veranderingen een duurzaam maar nog steeds leuke reis kunt hebben. Hiermee inspireren wij onze website bezoekers en volgers."

We snappen heel goed dat je voor een leuke reis misschien wel een vliegreis moet maken. Maar als je dan op die bestemming bent, maak dan bewuste keuzes. Blijf bijvoorbeeld wat langer op één plek, reis op je bestemming met de trein en vervang jouw plastic koffie en shampoo voor een duurzame verpakking.

Wietse met enkele tips om duurzaam te reizen

Sten: "We willen de bezoeker voorzien van waardevolle informatie over het duurzaam op reis gaan. Maar ook om te laten zien dat duurzaam op reis gaan eigenlijk niet veel duurder hoeft te zijn en ook niet saai hoeft te zijn.

We kijken heel doelgericht wat de doelgroep interessant vindt en doen daar eerst onderzoek naar voordat we gerichte content maken en leuke blogs schrijven."

Wat is jullie verdienmodel?

Sten: "Wij linken naar producten van partners. Momenteel verkopen we dus zelf geen producten. Als je via The Green Tourist een product koop van een partner, krijgen wij een percentage. We linken een breed assortiment aan duurzame producten: van duurzame zeep tot aan een duurzame rugzak voor op reis."

Wat houdt duurzaam reizen in voor jullie?

Wietse: "We snappen heel goed dat je voor een leuke reis misschien wel een vliegreis moet maken. Maar als je dan op die bestemming bent, maak dan bewuste keuzes. Blijf bijvoorbeeld wat langer op één plek, reis op je bestemming met de trein en vervang jouw plastic koffie en shampoo voor een duurzame verpakking. Dat soort dingen kunnen al best wel heel veel verschil maken."

Wat is jullie doel met dit bedrijf?

Sten: "Het filosofische doel is om zoveel mogelijk mensen te inspireren om duurzaam op reis te gaan. En daarbij willen we de onderneming zo groot mogelijk maken, met uiteindelijk een succesvolle webshop.

Hebben jullie tips voor studenten die ook een onderneming willen beginnen tijdens hun studie?

Sten: "Voor mij is de tip: durf fouten maken en een gokje te wagen. Ik ben ervan overtuigd om het in de praktijk te doen en soms ook keihard op je snufferd te gaan. Daar leer je uiteindelijk heel veel van. Als student heb je nog relatief weinig risico, geen gezin of een hypotheek, dus dit is de beste tijd van je leven om dingen uit te proberen."

Wietse: "Ik zou allereerst willen zeggen: wees realistisch en zorg ervoor dat het niet ten koste gaat van je studie. Praat met mensen die er ervaring mee hebben. Kijk ook kritisch naar de minder sterke punten van je plan, want daar word je uiteindelijk alleen maar sterker van."

Meer weten over ondernemerschap bij Saxion?

Lees verder!
Elçin Çoraklar

Elçin Çoraklar

Elçin studeert Creative Business bij Saxion en werkt bij Saxion als Studentredacteur. Ze is erg ondernemend en heeft daarom ook altijd een volle agenda, maar toch houdt ze ruimte over om te genieten. In haar vrije tijd staat ze vaak in de keuken of droomt ze weg op Pinterest. Ook pakt ze regelmatig haar koffer om nieuwe plekken te ontdekken.

Gerelateerde artikelen

Roy leeft zijn droom: yoghurtfeestjes organiseren door heel Europa Ondernemerschap

Roy leeft zijn droom: yoghurtfeestjes organiseren door heel Europa

08 mei 2019
Tim Murck vertelt op de inspiratiedag Creative in Business Studentenleven

Studenten Creative Business leren tijdens inspiratiedag over werkveld

30 november 2022
Laura.jpeg Onderwijs

Laura gaat na haar meewerkstage ook afstuderen bij Traffic Today: ‘Ik voel me hier thuis’