Inge.jpg

Inge loopt stage bij Soho House Barcelona en bedient daar bekende mensen

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Tijdens haar opleiding Facility Management kreeg Inge Sligman de kans om stage te lopen in het buitenland. Ze pakte die kans en woont nu een half jaar in Barcelona, terwijl ze stageloopt bij Soho House. “Er komen veel bekende mensen en privacy staat hoog in het vaandel.”

Deel je verhaal!

Elke vrijdag spreken we in Saxion Nomads een student die een stage loopt of onderwijs volgt in het buitenland. Ben of ken jij ook zo'n student? Laat het ons weten via nieuws@saxion.nl!

Hoe is het in Spanje?

“Het is echt leuk hier. Het is lekker weer, iedereen leeft lekker tranquillo. Iedereen gaat ’s avonds naar het park en het strand zit om de hoek. Ook zijn de mensen heel close hier. Ik vind dat superleuk. Tijdens mijn stage heb ik al heel veel leuke mensen ontmoet. Via Saxion ken ik al mensen van andere opleidingen die ook bij Soho House stagelopen. Naast die mensen ken ik nog een heleboel Nederlanders. Voordat ik wegging, deed ik een oproepje op Facebook en nu hebben we een groepsapp met wel 250 mensen. Als ik zin heb om wat leuks te doen, is er altijd wel iemand die kan.”

Je loopt dus stage bij Soho House. Wat is dat?

“Dat is een hotel en ik werk bij de memberclub. Dat is speciaal voor mensen die lid zijn. Je kan member worden als je in de creatieve business werkt en zo’n lidmaatschap kost volgens mij 60 euro per maand. Er komen verschillende bekende mensen, ook voetballers. De memberclub heeft ook een rooftop. Het is de hele dag open: van ontbijt tot ’s avonds. Op vrijdagavond wordt het restaurant een club. Iedere avond is er een dj of livemuziek. En de muziek is heel divers: van house tot jazzmuziek.”

Ik kon naar dit hotel of een super-de-luxe hotel. Dat past niet bij mij. Daarom heb ik voor Soho House gekozen. Er komen dan wel bijzondere mensen, de sfeer is heel laagdrempelig.

Hoe werkt zo’n memberclub dan precies?

“Er mogen alleen mensen komen die een lidmaatschap hebben. Als je een bepaald lidmaatschap hebt, mag je wel vrienden meenemen. Één iemand moet in ieder geval lid zijn. Beneden zit nog Cecconi’s, een Italiaans restaurant dat wél toegankelijk is voor mensen zonder membership. Voor de rest van het hotel moet je lid zijn. Door dit membership komt er een heel ander publiek dan dat ik normaal tref. Er komen veel bekende mensen. Ik snap wel dat het voor hen een fijne plek is: privacy staat hoog in het vaandel. Er mogen ook geen foto’s gemaakt worden.”

Hoe ben je bij deze stage gekomen?

“Vanuit de opleiding Facility Management kregen we de kans om in het buitenland stage te lopen. Voor Barcelona kon ik naar dit hotel of een super-de-luxe hotel. Dat past niet bij mij. Daarom heb ik voor Soho House gekozen. Er komen dan wel bijzondere mensen, de sfeer is heel laagdrempelig. Via een bemiddelaar van Saxion mocht ik op gesprek komen. Na drie gesprekken was ik aangenomen.”

(tekst gaat verder onder de foto)

Wat mag jij allemaal doen op stage?

“Ik loop echt mee in de bediening. Tijdens een stage in Nederland kan je met mijn opleiding meer managementtaken doen. In het buitenland doe je het echt voor de taal en de ervaring. Ik doe roomservice, serveer drankjes, vul de waiterstations bij. Van alles dus. Vanaf volgende week mag ik mensen van begin tot eind serveren. Nu word ik daarvoor ingewerkt. Ik heb daar heel veel zin in; dan praat je meer met de gasten en zo hoop ik mijn Spaans te verbeteren.”

Mis je je familie niet heel erg?

“Ik bel bijna dagelijks met mijn gezin, oma en vriend. Doordat ik in de horeca werk, kan ik niet altijd contact zoeken met mijn familie en vrienden. Ik werk soms ’s avonds laat en ben vrij als zij werken. Ik heb hier een heel ander ritme dan de werkende mensen thuis. Dat vind ik soms wel lastig. Mijn vriend, zijn ouders en mijn ouders zijn al op bezoek geweest. Binnenkort krijg ik nog meer visite, dus eigenlijk hoef ik niemand te missen.”

Wat vind je het leukst aan deze stage?

“Vooral de collega’s. Het is een jong team en iedereen is heel close en chill. We gaan af en toe uit samen. We hebben het onderling heel leuk en dat stralen we ook uit naar onze gasten. Ik heb al eerder in de horeca gewerkt, maar dat was totaal anders. Ik vind het leuk dat dit zo’n ander concept is en dat ik nu een heel ander publiek tref.”

Meer weten over de opleiding Facility Management?

Lees verder!
Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.