Jennifer.jpg
Onderwijs

Jennifer deed tijdens haar stage onderzoek naar e-learnings en schreef een artikel over vreemdgaan

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Toegepaste Psychologie-student Jennifer Ross wist niet goed waar ze stage wilde lopen. Ze wil graag mensen helpen, maar niet per se in de geestelijke gezondheidszorg. Ze kwam terecht bij Psychologie Magazine, waar ze nog steeds werkt. Ze schreef zelfs een artikel dat werd gepubliceerd in het magazine.

Hoi Jennifer, welke opleiding heb je gedaan?

“Ik ben net afgestudeerd toegepast psycholoog. Ik vond het heel moeilijk om een opleiding te kiezen. Ik ben bij super veel open dagen geweest, van verloskunde tot journalistiek. Uiteindelijk merkte ik, dat ik graag iets wilde doen met het helpen van mensen. Al van kinds af aan, vraag ik me altijd al af waarom dingen zijn. Bij psychologie gaat het veel om; waarom doen mensen wat ze doen, waarom denken ze op een bepaalde manier. Dat sprak me heel erg aan. Het is mijn natuurlijke intresse.”

Waarom heb je stagegelopen bij Psychologie Magazine?

“Ik wist eigenlijk helemaal niet wat voor stage ik wilde lopen. Ik wist wel dat ik graag iets wilde met mensen helpen. Alleen Ik wist ook dat ik dat niet op de normale manier van een psycholoog wilde. Gepreksvoering is namelijk niet echt mijn ding. Toen ben ik in gesprek gegaan met mijn stage coördinator. We hebben veel gespard en ik heb verschillende opdrachten gedaan. Zo kwam ik erachter wat goed bij mij paste. Ook heb ik contact gelegd met heel veel verschillende mensen, om te horen over hun stageplek. Er werkt iemand bij Saxion die ook bij Psychologie Magazine heeft gewerkt. Ik heb haar gemaild en zij heeft mij in contact gebracht met de juiste mensen.”

Waarom wilde je daar graag stagelopen?

“Het leek me een leuke plek omdat ik ook heel erg van schrijven houd. Dat was niet mijn hoofdtaak tijdens de stage, maar werken op een redactie is anders dan in de geestelijke gezondheidszorg. De theorie van mijn opleiding past wel heel goed bij dit tijdschrift. Het is een vertaling van de theorie naar consumenten. Voor mij was deze stage een goed voorbeeld van mensen helpen op een creatieve manier.”

Jennifer met een tip voor studenten die een mooie stage willen vinden

Wat waren je taken tijdens je stage?

“Ik heb heel veel verschillende dingen gedaan, omdat ik niet goed wist waar ik me in wilde ontwikkelen. Daarom gaven ze mij heel verschillende taken. Mijn hoofdproject was een onderzoek naar verschillende vormen van e-learnings. Ik liep stage bij de academy van Psychologie Magazine. Dat is het online gedeelte van het magazine waar ze trainingen aanbieden. Deze trainingen gaan over mentaal welzijn en persoonlijke ontwikkeling. Ik ging kijken naar; welke vormen van e-learning zijn er en hoe leren mensen op een goede manier van een e-learning. Nu zijn de e-learnings redelijk standaard. Tekst, video’s en wat opdrachten. Psychologie Magazine wil graag een autoriteit worden op het gebied van e-learnings. Dus daarom heb ik dit onderzoek gedaan.

Een vervolgonderzoek daarop is een onderzoek naar hoe ze ook een jongere doelgroep kunnen aanspreken met e-learnings. Hun doelgroep blijft nu beperkt tot voornamelijk vrouwen van een bepaalde leeftijd. Ze willen die doelgroep diverser maken. Ik ben in gesprek gegaan met jongeren, heb een prototype gemaakt en deze getest.”

Waarom was je zo bezig met e-learnings?

“Ik heb de hoofdstroom Gedrag & Technologie gevolgd. Tijdens je stage kon je dan met een digitaal hulpmiddel, mensen helpen. Dat is exact wat e-learnings doen. De e-learning voor de jongere doelgroep ging bijvoorbeeld over weerbaarheid. Ik heb ook samen met een andere stagiair een mail challenge mogen opzetten. Mensen konden zich inschrijven en dan kregen ze 14 dagenlang, elke dag een challenge om hun relatie versterken in hun mailbox.”

Heb je tijdens je stage ook mogen schrijven?

“Ja voor een project over ‘Verder na Vreemdgaan’ heb relatietherapeute Anoek Gerlings geïnterviewd. Er is een samenwerking tussen haar en Psychologie Magazine over ontrouw. Ik heb haar geïnterviewd over hoe een relatie na ontrouw hersteld kan worden. Dat interview is ook in het magazine gekomen. Ik ben net afgestudeerd en werk nu parttime bij Psychologie Magazine. De sfeer op de redactie is heel leuk. Het is erg laagdrempeling, iedereen is heel behulpzaam. In de nieuwe edities zit nu telkens een artikel over de e-learnings, deze artikelen mag ik schrijven. Dit doe ik tot september, dan ga ik verder studeren.”

Wat zijn jouw tips voor het vinden van een stage?

“Ik zou niet meteen gaan kijken welke stages er zijn. Eerst naar binnen kijken: Waar word je blij van? Wat voelt goed? Ook zou ik heel veel mensen contacteren van bedrijven die je aanspreken. Vraag eerst meer informatie over het bedrijf en later pas over een mogelijke stageplek. Zo heb ik het ook gedaan, op deze manier kan je beter kijken wat er allemaal is. Ik had er ook veel aan om oud-stagiairs te vragen naar hun ervaring. Vaak is er meer mogelijk dan je denkt.”

Deel je verhaal!

Elke woensdag spreken we een student die een interessante stage loopt of heeft gelopen. Ben of ken jij ook zo'n student? Mail dan naar nieuws@saxion.nl!

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.