TessDefensie.jpg
Onderwijs

Toegepaste Psychologie-stagiair Tess geeft mentale begeleiding bij Defensie: 'De cultuur trekt mij aan'

Elcin Coraklar.jpg
Elçin Çoraklar Leestijd Minuten

Tess van Woudenberg studeert Toegepaste Psychologie en loopt stage bij Defensie. Hiermee is ze de eerste stagiaire van haar opleiding bij het project PsyCap. In het interview vertelt ze over haar stage en haar interesse in Defensie.

Hoi Tess, hoe ben je bij deze stage terecht gekomen?

“Mijn vriend is luchtmobieler. Hij kwam vaak thuis met vette verhalen en o.a. daardoor ben ik erg geïnteresseerd geraakt in Defensie. De cultuur binnen Defensie trekt mij heel erg aan. Ze hebben veel doorzettingsvermogen en hebben sterk kameraadschap. Met verhalen waar mijn vriend mee thuiskwam, dacht ik: hier wil ik ook iets mee. Toen ben ik Defensie gaan contacteren. Er stond geen vacature open, dus heb ik ze telefonisch benaderd of er een mogelijkheid zou zijn om er stage te lopen.”

Goed dat je ze alsnog ging benaderen!

“Ja! Ik ben er heel blanco ingegaan met alleen het idee dat ik de Defensie heel interessant vond en dat ik daar wilde stagelopen. In eerste instantie zou ik op een andere afdeling stage gaan lopen. Later werd ik gebeld over een ander project en mocht ik daar aansluiten als stagiaire.”

Vertel! Wat houdt dat project in?

“Het project heet PsyCap en staat voor psychologische capaciteit. Het gaat over het leveren van laagdrempelige mentale begeleiding aan leerlingen in hun eerste militaire opleiding. Bijvoorbeeld, hier in Arnhem worden ze opgeleid voor de rode baret (de luchtmobiele brigade). Dit is mentaal en fysiek één van de zwaardere militaire opleidingen. PsyCap wil iedere leerling die binnenkomt bij de Defensie handvatten bieden om mentaal sterker te worden. Daarnaast wil PsyCap hun instructeurs ondersteunen met betrekking tot mentale kracht.”

Wat is het einddoel van deze ondersteuning?

“PsyCap wil het mogelijk maken voor instructeurs en leerlingen om gebruik te maken van laagdrempelige begeleiding en psychologisch advies. PsyCap wil zich dan ook integreren binnen verschillende eenheden, om op deze manier betrokken te zijn bij verschillende leerlingen en het opleidingskader. PsyCap maakt psychologisch advies en ondersteuning beschikbaar voor leerlingen en instructeurs van de initiële opleidingen door een preventieve aanpak."

Hoe ondersteunen jullie de leerlingen op mentaal vlak?

“Zoals bij de marechaussee in Apeldoorn geven we mentale lessen over coping, presteren onder druk, stress en groepsprocessen. Bij luchtmobiel in Arnhem voeren we coachgesprekken. Daarnaast denken we overkoepelend mee hoe we de mentale begeleiding kunnen verbeteren in de militaire opleidingen.”

Zoeken mensen van de Defensie snel om hulp of is dat een drempel voor ze?

“Militairen zijn wel van het doorzetten en het niet te snel tonen van hun emoties. Daarom vinden zij het vaak ook niet nodig om ondersteund te worden of hulp te zoeken. Maar bij PsyCap draait het meer om de leerlingen van de opleidingen zodat ze voorbereid worden op het werkveld. Dus niet de mensen die op uitzending gaan.”

Wat mag jij binnen dit project doen?

“Ik voer voornamelijk de exitgesprekken met de leerlingen die stoppen met de opleiding. Leerlingen die uitvallen krijgen een eindgesprek en deze gesprekken voer ik. Ik volg een protocol opgesteld door psychologen en stel vragen over de ervaringen en, reden van uitval. Het is ook een fijn eindgesprek, zodat de leerling de opleiding op een goede manier kan verlaten. Daarbij voer ik ook terugkoppelingsgesprekken naar de opleiding toe over de feedback van de leerlingen die zijn uitgevallen. Ik heb ook een keer een mentale les overgenomen voor de marechausseeleerlingen. Dat was best spannend, omdat je vertelt over jouw kennis en je hen daarin mee moet nemen. Uiteraard was het ook supervet om te doen! ”

Wat wilde je leren voordat je begon met deze stage?

“Ik wilde mijn gespreksvaardigheden verbeteren, professioneler communiceren en besluitvaardiger worden. Ook wilde ik zelfverzekerder worden over mijn eigen handelen. Voor de beroepscompetenties had ik nog geen doelen opgesteld, omdat ik dat wilde bepalen aan de hand van mijn stage.”

Heb je nog tips voor studenten die nog een stage moeten zoeken?

“Zoek echt iets wat je leuk vindt. Ik heb niet gekeken naar vacatures, maar ik ben gaan kijken naar en heb nagedacht over wat ik echt interessant vind en dat was in mijn geval Defensie en de cultuur die er heerst. En als je ergens heel enthousiast over bent, neem je mensen mee in je positiviteit en enthousiasme.”

Elcin Coraklar.jpg

Elçin Çoraklar

Elçin studeert Creative Business bij Saxion en werkt bij Saxion als Studentredacteur. Ze is erg ondernemend en heeft daarom ook altijd een volle agenda, maar toch houdt ze ruimte over om te genieten. In haar vrije tijd staat ze vaak in de keuken of droomt ze weg op Pinterest. Ook pakt ze regelmatig haar koffer om nieuwe plekken te ontdekken.