Profielfoto Margriet Braun, in schoolaula

Margriet Braun nieuwe lector Social Work

Leestijd 2 Minuten

Dr. Margriet Braun wordt de nieuwe lector Social Work.

Het Lectoraat Social Work wil bijdragen aan de kwaliteit van samenleven. Belangrijk hierbij is dat mensen, groepen en gemeenschappen die in kwetsbare situaties leven de ondersteuning krijgen die nodig is om volwaardig mee te kunnen doen in de samenleving. Het lectoraat doet dit door onderzoek te doen naar het methodisch werken in het sociaal werk. Dit vanuit de gedachte dat sociaal werk professionals alleen goed hun werk kunnen doen, wanneer zij weten wat wanneer werkt voor wie.

Margriet bouwt voort op de bestaande onderzoekslijnen van het lectoraat. Deze sluiten aan bij de profielen van de bachelor Social Work, wat (meer) samenwerking makkelijker maakt. Het thema methodisch handelen is hierbij de focus: wat doet de professional in het contact met mensen die ondersteuning nodig hebben. Hierbij hoort ook de vraag wat die ondersteuning betekent en oplevert voor de mensen die het ontvangen. Naast de inhoudelijke focus, zal er meer worden samengewerkt met andere lectoraten van Saxion, bijvoorbeeld binnen het zwaartepunt Gezondheid en Welzijn.

Profielfoto Margriet Braun, in schoolaula
Margriet Braun

Margriet is op dit moment Associate Lector Jeugd bij het lectoraat Social Work. Ook werkt ze als hoofddocent in de masteropleiding Health Care & Social Work. Haar achtergrond is de sociale psychologie. Aan de Rijksuniversiteit Groningen is zij in 2010 gepromoveerd op onderzoek over groepsprocessen met de titel: Dealing with a deviant group member.

In haar werk als associate lector heeft zij zich gericht op onderzoek naar methodieken (zoals de IAG methodiek, Hoezo Volwassen, BRAM en Ouderschap Blijft), effectiviteit (zoals van een aanpak tegen eenzaamheid en een programma voor gezinnen in armoede) en reflectie (waarbij met name de technisch-instrumentele kant van reflectie aandacht krijgt).

Margriet:
“Ik heb er veel zin in om in het nieuwe studiejaar te starten als lector. We hebben een mooi lectoraat met veel potentie en een sterk netwerk. Het sociaal werk is volop in beweging en ik verheug me erop om vanuit de rol van lector bij te dragen aan het versterken van dit mooie vak. Neem daarbij de ontwikkeling dat Saxion meer wil inzetten op onderzoek én de wens om het lectoraat SW en de bacheloropleidingen nog meer te verbinden en er ligt een mooie taak om op te pakken als lectoraat, samen met onderwijs en praktijk.”

Margriet Braun is de opvolgster van lector Dr. Judith Metz.