Anka Mulder
Corporate

Saxion blij met investeringen vanuit het kabinet: het belang van de regio wordt gezien

Leestijd Minuten

“Het kabinet heeft onze oproep gehoord”, zegt Anka Mulder, voorzitter van het College van Bestuur. “Deze investeringen zijn erg belangrijk voor het behoud van talent en kennis in de regio." Het kabinet investeert de komende tien jaar 100 miljoen euro in praktijkgericht onderzoek bij hogescholen. Ook trekt het kabinet extra geld (90 miljoen euro) uit voor de effecten van demografische krimp waarmee regionale hogescholen te maken gaan krijgen. Het kabinet liet dit in een beleidsbrief aan de Tweede Kamer weten.

Regionaal belang erkend

Saxion heeft de afgelopen jaren keer op keer aandacht gevraagd voor het behoud van een breed en toegankelijk hbo in de regio en investeringen die daarvoor nodig zijn. Dat is – en blijft ook in de toekomst – belangrijk voor het behoud van talent en innovatiekracht in Oost-Nederland.

“We hebben ons, samen met onze partners, hard gemaakt voor het belang van hogescholen. Ik ben trots dat het tot deze resultaten leidt,” zegt Anka Mulder, voorzitter College van Bestuur. “Deze investeringen bieden mogelijkheden voor Saxion en voor de regio. Gezamenlijk dragen we zo bij aan voldoende gekwalificeerd arbeidspotentieel en toepassingen die zorgen voor een veiligere, gezondere en duurzamere wereld.”

Pilotfase Professional Doctorate

Ook investeert het kabinet in de pilotfase Professional Doctorate (PD) waarmee vanuit het hbo de maatschappelijke innovatie verder versterkt kan worden. Met het PD voorziet het hbo in de toenemende behoefte aan onderzoekende professionals die in staat zijn om complexe, multidisciplinaire, beroepsgerichte kennis en –ontwerpvragen op te pakken. Dit is voor Saxion als University of Applied Sciences weer een volgende stap. Saxion heeft al sinds 2020 samen met andere hogescholen in Nederland gewerkt aan het ontwikkelen van het PD, ook wel de derde cyclus binnen het hbo genoemd.

Anka Mulder: “De laatste anderhalf jaar heeft Saxion samen met collega-hogescholen hard gewerkt aan de ontwikkeling van een Professional Doctorate (PD): de praktijkgerichte versie van het promotietraject dat we bij de universiteiten kennen. Deze pilotfase en de daarbij behorende financiering is een enorme stap voor het hbo als kennisinstituut. We voorzien hiermee in de toenemende behoefte van onze onderzoekende professionals. Ook wordt hiermee de rol als kennisversneller voor het mkb in de regio benadrukt.”