Headerbeeld voor uitnodiging.jpg

Saxion wint SustainaBul Best Practice prijs met Circulair Textiel Lab

Uit 27 ingezonden best practices koos de vakjury het project ‘Circulair Textiel Lab’ van Saxion-lectoraat Sustainable & Functional Textiles.

Circulair Textiel Lab

Het Circulair Textiel Lab van Hogeschool Saxion focust op het circulair maken van de textielketen en tikt alle criteria aan. Het is een interdisciplinair project doordat studenten vanuit verschillende studierichtingen bij het textiellab betrokken worden. Daarnaast wordt er samengewerkt tussen mbo-, hbo- en wo-studenten, wat maakt dat het vraagstuk ook vanuit een breed perspectief bekeken wordt. Het is vernieuwend doordat verschillende partijen uit de samenleving samenkomen om de lineaire mode-industrie naar een circulaire te krijgen, waarvoor ze een fysieke locatie willen ontwikkelen waar ketenpartijen actief bijdragen aan het sluiten van de keten. Naast dat er studenten bij dit proces worden betrokken, wordt er ook actief samengewerkt met veel andere partijen in de regio. Dit zorgt voor verbondenheid tussen de onderwijsinstelling, de studenten en de regio en zo wordt er impact gemaakt op het werkveld. Daarnaast sluit het circulaire textiel lab ook nog eens ontzettend goed aan op de historie van Twente, aangezien de provincie een historie met textiel heeft.

Over SustainaBul

De SustainaBul is de ranking van Studenten voor Morgen voor duurzame ontwikkeling van het hoger onderwijs. Deelnemende onderwijsinstellingen worden beoordeeld met behulp van een vragenlijst in de thema's duurzaamheid in het onderzoek, onderwijs, bedrijfsvoering en integrale benadering. De SustainaBul stimuleert en ondersteunt onderwijsinstellingen om het onderwijs duurzamer te maken. Door de instellingen te prikkelen met de competitie, maar ook door het delen van de opgedane kennis. Kijk voor meer informatie op Sustainabul.com.

Prijs: SustainaBul 2022 (certificaat)

Over Studenten voor Morgen

Studenten voor Morgen is de nationale netwerkorganisatie voor duurzaamheid in het hoger onderwijs. Samen met ruim 40 lid-organisaties verspreid door heel Nederland streven ze naar duurzame universiteiten en hogescholen. Dit betekent een duurzame bedrijfsvoering, meer bewustzijn van duurzame ontwikkeling bij studenten en medewerkers en de integratie van duurzame ontwikkeling in onderwijs en onderzoek.