Inge

HRM-student Inge liep stage bij Chatkracht, een bedrijf zonder HR-afdeling

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Tijdens haar zoektocht naar een stage moest Inge Steenbreker last minute weer op zoek naar een stage. Via haar netwerk kwam ze terecht bij Chatkracht. Bij dit kleine en jonge bedrijf heeft ze als tweedejaarsstudent HR-advies mogen geven. “Ik vond het leuk dat mijn adviezen daadwerkelijk werden doorgevoerd. Ik heb echt iets achtergelaten bij Chatkracht.”

Hoi Inge, waar heb je stagelopen?

“Ik heb stagegelopen bij Chatkracht. Dat is een bedrijf dat de klantenservice overneemt van derden. Soms zie je op een website zo’n live chat optie, dat doen zij. Ik heb daar geholpen op de klantenservice als het druk was en verder hield ik me met HR-zaken bezig. Ik doe namelijk de opleiding Human Resources Management. Chatkracht is een klein bedrijf dat geen eigen HR-afdeling heeft.”

Hoe ben je bij Chatkracht terecht gekomen?

“Ik ben met Chatkracht in aanraking gekomen door een klasgenoot. Ik had eigenlijk een andere stage, maar dat ging last minute niet door. Toen moest ik binnen een maand iets anders vinden. Iemand tipte mij dat ze bij Chatkracht mensen zochten. Toen mocht ik op gesprek komen en werd ik aangenomen.”

Hoe is het bevallen om als HR-student stage te lopen bij een bedrijf zonder HR-afdeling?

“Ik moest wel wennen, want er was geen HR dus ik was de HR voor een halfjaar. Dat terwijl ik nog maar in mijn tweede jaar zit. Ik was zoekende, wat is mijn plek?  Welke rol heb ik? Wat verwachten ze van mij? Ik ben daarom veel met medewerkers in gesprek gegaan. Ik vroeg ze om verbeterpunten en input voor mijn stage. Uiteindelijk heb ik een adviserende rol aangenomen. Ik heb mezelf erg ontwikkeld, er was geen expert van wie ik kon leren. Door iedereen vragen te stellen en zelf onderzoek te doen heb ik adviezen gegeven.”

Wat hoopte je te leren bij je stage?

“Deze stage was voor mij echt een uitdaging. Alles moest uit mijzelf gaan komen. Dat past wel bij de tweedejaars stage, deze is heel erg gericht op je eigen houding. Volgend jaar moeten wij ook veel adviezen schrijven, dan is het leren gegeven van advies wel erg handig. Dat heb ik veel gedaan het afgelopen halfjaar. Ik wilde graag wat achterlaten bij Chatkracht.”

Ben je er dankzij deze stage ook achter of een adviserende rol goed bij je past?

“Ja een adviserende rol vind ik leuk. Het lijkt me leuk om later adviezen te geven binnen een grote organisatie. Chatkracht was een kleine en jonge organisatie, dan kunnen niet al je adviezen gerealiseerd of gebruikt worden. Ik vond het wel heel leuk dat sommige adviezen die ik tijdens mijn stage heb gegeven, daadwerkelijk zijn doorgevoerd. Het is leuk dat ik in positieve zin heb bijgedragen aan die organisatie.”

Kan je een voorbeeld geven van een advies dat je hebt gegeven?

“Ze wilden heel graag de mogelijkheden verkennen wat betreft het roostersysteem. Toen heb ik heel veel verschillende systemen onderzocht. Uiteindelijk hebben we er een uitgekozen. Al snel bleek dat dit systeem niet was wat we ervan hadden verwacht. Ik heb toen het huidige systeem nog eens goed onderzocht, daar zaten veel meer opties in dan we eerst dachten. Ik heb guidelines opgesteld voor de medewerkers van Chatkracht en nu werken ze met het oude systeem op een nieuwe manier.”

Wat vond je het leukste aan deze stage?

“De vrijheid die ik kreeg. Als ik iets zag mocht ik er mee aan de slag. Iedereen wilde me helpen. Ik werd in dit team echt geaccepteerd. Als medewerkers een vraag hadden over het roostersysteem werd ik geappt. Ze zagen me als de HR-medewerker. Ik heb mezelf heel erg ontwikkeld en mijn stage afgerond met een 9!”

Wat zijn jouw tips voor het vinden van een stage?

“Gebruik vooral je netwerk. Laat mensen om je heen weten dat je opzoek bent. Vraag aan mensen die je kent of erbij het bedrijf waar ze werken mogelijkheden zijn. Gebruik bijvoorbeeld LinkedIn of vraag het aan medestudenten.”

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.