Active Learning Space Saxion.jpeg

Active Learning Space: een onderwijsruimte van de toekomst

Leestijd Minuten

Hoe ziet het ideale klaslokaal van de toekomst eruit? Wat dacht je van een onderwijsruimte die je zelf kunt inrichten met flexibel en innovatief meubilair, verschillende schermen en handige technieken voor online en hybride onderwijs? In een Active Learning Space kan het allemaal!

De eerste ruimtes zijn gerealiseerd en tijdens een pilot heeft een aantal academies van de hogeschool al volop gebruik gemaakt van de Active Learning Spaces. De eerste ervaringen van zowel studenten als docenten zijn positief. Bekijk ze in deze video!

Active Learning Space

In het studiejaar 2021-2022 zijn de eerste vijf ruimtes gerealiseerd en in gebruik genomen. In aanloop naar het studiejaar 2022-2023 zijn extra ruimtes gerealiseerd in Enschede en Deventer. Ook in het Centrum voor Veiligheid en Digitalisering (een initiatief van Hogeschool Saxion, de Politieacademie, de Universiteit Twente en de gemeente Apeldoorn) zijn Active Learning Spaces ingericht.

Doorontwikkelen op basis van onderzoek

De Active Learning Spaces worden continu doorontwikkeld op basis van ervaringen en onderzoek. Vanuit het Lectoraat Innovatief & Effectief Onderwijs is gestart met een onderzoek om te bepalen of de ruimtes bijdragen aan het verbeteren van het leerrendement. Het onderzoek wordt geleid door dr. Tjark Huizinga in samenwerking met Teaching en Learning Centre (TLC), Academie Gezondheidszorg (AGZ) en Saxion Parttime School (SPS).

De eerste resultaten laten zien dat docenten en studenten gebruik maken van (een deel van) de mogelijkheden van de Active Learning Spaces. Beide groepen ervaren de meerwaarde van de Active Learning Space bij werken in (kleinschalige) groepen of klassikale activiteiten. Verder blijkt dat de studenten van Academie Gezondheidszorg de mogelijkheden van de onderwijsruimte als gebruiksvriendelijk ervaren. Docenten geven wel aan dat zij behoefte hebben aan technische, didactische en organisatorische ondersteuning voorafgaand en tijdens het werken in een Active Learning Space.

Classroom of the Future

De Active Learning Space is ontwikkeld binnen het project Classroom of the Future. De afgelopen periode is gewerkt aan en geëxperimenteerd met verschillende onderwijsruimtes. Dit sluit aan bij de (een deel van de) uitgangspunten van de Saxion Onderwijsvisie.

Naast de Active Learning Space worden ook andere learning spaces ontwikkeld. Een voorbeeld is de Do-It-Yourself opnamestudio. Dit is een ruimte waar een docent met één druk op de knop content kan opnemen en distribueren via het videoplatform van Saxion. Ideaal voor korte kennisclips!

Deze ontwikkeling wordt gefinancierd vanuit de Kwaliteitsafspraken.

Active Learning Space 2.jpeg Active Learning Space 3.jpg Active Learning Space 4.jpg Active Learning Space 5.jpeg