Serdal

Serdal ontdekte bij Albert Heijn zijn passie voor social work

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Tijdens zijn bijbaan vindt Serdal Masat het erg leuk om jongeren op te leiden. Het geeft hem voldoening om bij te dragen aan de transformatie van verlegen zestienjarigen tot zelfverzekerde twintigers. Om deze reden koos hij voor de opleiding Social Work en tijdens zijn stage bij Pluryn kan hij jongeren écht helpen zichzelf te ontwikkelen.

Hoi Serdal, waar komt jouw passie voor social work vandaan?

“Door mijn werk als kassamedewerker bij Albert Heijn kwam ik erachter dat ik het leuk vind om met mensen te werken. Mijn werk bij de Albert Heijn heeft niks met social work te maken, maar ik mocht daar wel jongeren opleiden. Ik vind het superleuk om jongeren van 16 jaar daar verlegen binnen te zien komen en als twintigers weer weg te zien gaan met een heleboel zelfvertrouwen. Daar haal ik echt voldoening uit. Toen ik klaar was met mijn mbo-opleiding ben ik begonnen met de opleiding Social Work. Tijdens deze studie kan ik me helemaal bezighouden met de ontwikkeling van jongeren.”

Houd jij je tijdens je stage ook bezig met de ontwikkeling van jongeren?

“Ja, ik loop stage bij Pluryn in Almelo. Waar ik stageloop moet je het eigenlijk zien als een huis. De taken die in een normaal huishouden moeten worden uitgevoerd, voeren wij ook uit. Dit varieert van de was doen en de jongens wakker maken voor school tot eten klaarzetten. Jongeren hebben zelf ook wasdagen. Wij helpen de jongeren om hun doelen te bereiken die ze zelf hebben opgesteld.  De jongeren die hier wonen hebben echt hulp nodig. Wij proberen alles zo makkelijk mogelijk voor ze te maken. De jongeren hebben veel problemen, daar zit voor mij juist de uitdaging om deze jongeren te helpen. Ik probeer constant progressie met hen te boeken. “

Wat is Pluryn voor bedrijf?

“Pluryn is er voor mensen met complexe problematiek. Vaak zijn dat meerdere zorgvragen ineen. Bijvoorbeeld een verstandelijke beperking en gedragsproblemen. Iedereen krijgt passende hulp bij wonen, werken, leren en vrije tijd. Het is een grote organisatie met verschillende vestigingen.”

Wat mag jij daar doen?

“Aan het begin heb ik mij georiënteerd op de groep en vooral geobserveerd. Zo heb ik de jongens leren kennen en zij mij. Vanaf nu schrijf ik samen met mijn collega rapportages over hoe de shift is verlopen. Ook voer ik dus huishoudelijke taken uit, denk hierbij aan het koken samen met de jongeren. Als mij tijdens het observeren dingen opvallen, meld ik deze bij mijn collega of hulpverleners. Momenteel mag ik nog niet alles zelf doen. Ik kom nu langzaam meer op de voorgrond voor de jongeren. Mijn praktijkbegeleider heeft mij bewust geadviseerd om de jongeren eerst persoonlijk te leren kennen. Hierdoor konden zij aan mij wennen en ik aan hen. Ik zou graag meteen mijn aanwezigheid laten merken, maar dat kan ook averechts werken. Als jij op de eerste dagen tegen deze jongens gaat zeggen wat ze moeten doen, nemen ze je niet serieus. Uiteindelijk word ik straks ook betrokken bij gesprekken tussen de jongeren en bijvoorbeeld de gedragswetenschappers. Ook met vergaderingen doe ik gewoon mee. Ik word heel erg betrokken bij het team.”

Wat vind je het leukste om te doen tijdens je stage?

“Ik vind het leuk om na twee jaar theorie aan de slag te gaan in de praktijk. Elke dag is anders en je weet niet wat er allemaal gaat gebeuren. Elke dag is een uitdaging. Ik ben altijd aan het observeren. Het leukst vind ik het als ik bij de groep ben en dan een gesprek heb met de jongeren. Ik weet dat ik op de goede weg ben als zij zich kwetsbaar opstellen. Deze jongeren vertrouwen niet snel iemand en als zij dan toch hun probleem of verhaal aan mij vertellen, haal ik daar echt voldoening uit.”

Hoe ben je bij Pluryn terecht gekomen?

“Ik ben hier eigenlijk gekomen door vrienden die in de zorg werken. Ze adviseerden mij om eens te kijken bij Pluryn, want ze hadden daar allemaal een positieve ervaring mee. Toen ben ik gaan solliciteren. Ik mocht op gesprek komen en ik dacht dat ik gewoon een een-op-eengesprek zou hebben. Uiteindelijk waren er ongeveer tien sollicitanten, dus toen dacht ik: oh jee. Uiteindelijk bleek het een soort speeddaten. Er waren verschillende collega’s van verschillende afdelingen van Pluryn. Uiteindelijk heb ik gekozen voor twee plekken waar ik ook een dag mee kon lopen. Hieruit heb ik mijn keuze gemaakt en voor de groep met jongeren van 14 tot 17 jaar gekozen.”

Wat is jouw tip om ook zo’n leuke stage te vinden?

“Begin echt op tijd met zoeken. Oriënteer je op wat voor plek je leuk lijkt. Kies wel een plek waar je een uitdaging zal hebben. Zoek een plek buiten je comfortzone; op deze manier ga je het meeste leren. Ook kun je zo het meeste groeien. Ik weet zeker dat ik later met jongeren wil werken. Dat is alleen nog maar sterker geworden sinds ik bij Pluryn stageloop.”

Heb jij ook een passie voor social work?

Kom Social Work studeren bij Saxion!
Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.