Saxion
Corporate

Motie Tweede Kamer over werving buitenlandse studenten vraagt om nuancering

Leestijd Minuten

Saxion pleit voor een nuance in het voornemen van de Tweede Kamer om het werven van internationale studenten landelijk in te perken. Samen met de andere hogescholen spreekt Saxion haar zorg uit over de motie die voorlopig is aangenomen om het werven van buitenlandse studenten te stoppen totdat de minister met nieuwe maatregelen komt over internationalisering.

Internationalisering is van grote waarde voor ons onderwijs en in sommige regio’s van extra belang. In Oost-Nederland zijn internationale studenten bijvoorbeeld ook belangrijk voor de krappe regionale arbeidsmarkt die door krimp te maken krijgt met een afname van het aantal jonge professionals de komende jaren.

Het aantrekken en opleiden van Nederlandse en buitenlandse studenten is belangrijk om aan de vraag naar voldoende arbeidspotentieel in de regio te kunnen blijven voldoen geeft collegevoorzitter Anka Mulder aan. “Tijdens hun studie maken studenten kennis met de regionale arbeidsmarkt. Door de toenemende vraag naar talent zijn er ook voor buitenlandse studenten in een groot aantal sectoren volop baanmogelijkheden na hun studie. Bijvoorbeeld in de ICT en in de techniek. Juist in krimpregio’s zijn internationale studenten dus belangrijk om de tekorten op de arbeidsmarkt tegen te gaan.” Die nuance mist Saxion in deze discussie over internationalisering.

Huisvesting

Net zoals andere hogescholen erkent Saxion het belang van huisvesting van internationale studenten. Door samen op te trekken met andere onderwijsinstellingen, gemeenten en studentenhuisvesters is in Oost-Nederland snel ingesprongen op de toenemende huisvestingsvraag. Tot op heden heeft Saxion haar internationale studenten goed kunnen begeleiden in het vinden van huisvesting. In een aantal andere regio’s blijft dat voorlopig een probleem.