Studenten krijgen award voor innovatieve app die de geschiedenis van Blokzijl vertelt
Studentenleven

Tool om kleine hoteliers te helpen digitaliseren beloond met Student Innovatie Award

Willem Korenromp
Willem Korenromp Leestijd Minuten

Perplex stonden ze. Het project ‘Data driven hospitality – designing a hotel data map’ van een groep Saxion-studenten werd in oktober tot hun eigen verrassing beloond met een Student Innovatie Award.

De Saxion-studenten werden onlangs door Sanne ten Tije van het lectoraat Data Driven Innovation toegevoegd in een appgroep met de titel ‘Award’. “Ik dacht waar gaat dit over”, blikt Hotel Management-studente Lara Tjon terug. “Sanne had ons in het geheim opgegeven voor de award, om te kijken hoever we zouden komen. En wat denk je? We wonnen de award. Ik stond echt perplex. Dat ons project deze prijs heeft gewonnen, is voor mij echt de kers op de taart.”

De studenten hebben tussen februari en juli tijdens het Smart Solutions Semester een eerste schets voor een app ontwikkeld. Deze moet hotels meer inzicht geven in hoeverre ze gedigitaliseerd zijn en over welke data ze beschikken. Een zogenaamde hotel data map. “De hotel data map is een tool voor middelgrote - tot kleine hotels in het MKB”, legt Suzanne Volman, eveneens student Hotel Management, uit. “Doel is om te kijken in hoeverre ze gedigitaliseerd zijn. We hebben bij drie hotels in Oost-Nederland en één in Duitsland inspiratie opgedaan om te kijken welke onderwerpen er allemaal aan bod moeten komen in de hotel data map. Daarnaast hebben we veel deskresearch gedaan.”

Pen en papier, of tablet?

Suzanne noemt een paar punten waarop hotels zich kunnen digitaliseren: “Bijvoorbeeld of ze pen en papier gebruiken in het restaurant, of dat serveersters met een tablet of mobiele telefoon bestellingen op kunnen nemen. Maar denk ook aan de backoffice. Worden er programma’s gebruikt voor financiële zaken, of wordt dat nog met de hand of in Excel gedaan? Hoe komen hotels tot hun prijzen, is dat nattevingerwerk of werken ze heel strategisch met programma’s die ook kijken naar de prijzen van concurrenten?”

Dergelijke zaken zijn allemaal meegenomen in de hotel data map. De lijst telt in totaal 23 punten waarop hotels zich kunnen digitaliseren, verdeeld over zeven categorieën. De lijst moet het voor kleinschalige hotels makkelijker maken om een volgende stap te zetten. Ze hoeven geen extern bureau in te huren om te kijken op welke punten ze zouden kunnen digitaliseren, de hotel data map volstaat als een soort checklist. “Wij hebben het onderzoek in feite al gedaan via de data map”, zegt Lara.  “Dat haalt een hoop kosten weg.”

Geld opleveren

Waarom hotels in de ogen van de studenten zouden moeten digitaliseren? “Het is een kwestie van meegaan met de tijd”, vindt Suzanne. “Bovendien kan het geld opleveren. Op het gebied van revenue management, bijvoorbeeld. Je kan je eigen prijzen verzinnen, maar als een hotel om de hoek weet dat er een groot evenement aankomt en de prijzen verhoogd is het handig om dat te weten. Dan kan jij ook de prijzen verhogen, in plaats van dat je vol zit voor een te lage prijs. Zo valt er meer uit te halen.” Lara: “Digitalisering kan daarnaast een hoop fouten voorkomen. Een bonnetje van het een of ander kan zo kwijt raken. Als dit digitaal wordt vastgelegd, gebeurt dit niet. Bovendien kan digitalisering voor snellere service zorgen, waardoor klanten sneller terugkomen.”

Lara en Suzanne werkten tijdens het Smart Solutions Semester samen met studenten van de opleidingen Creative Business, International Business, Business Administration en Tourism Management. Iedereen had zijn eigen rol, maar samen zijn ze uiteindelijk tot een eindproduct gekomen. “Zo’n multidisciplinair team is heel interessant om in samen te werken”, vindt Suzanne. “Iedere student heeft weer andere inzichten. Bij dit project werkte het in het voordeel van Lara en mij dat wij allebei hotelervaring hebben, maar de overige studenten verdienen ook alle lof voor dit project.”

“Sommige studenten van de andere opleidingen waren heel analytisch, die konden echt overzicht brengen. Dat was heel leuk om te zien”, vult Lara aan. “Daarbij denk ik dat het Smart Solutions Semester als een mooie voorbereiding geldt op het werkzame leven. Je kiest je projectgroep niet uit, net zoals dat je je collega’s ook niet uitkiest. Maar samen moet je wel resultaat behalen. Dat is bij ons gelukt.”

Over Smart Solutions

Het Smart Solutions Semester is een innovatief semester dat de koppen van toekomstige professionals samenbrengt. Studenten van verschillende opleidingen combineren hun kennis en ervaringen om zo echte vraagstukken van lectoraten of het bedrijfsleven op te lossen. Interdisciplinair aan de slag dus! Innovatie, creativiteit en samenwerking staan hierbij centraal, maar ook dat studenten zichzelf uitdagen en leren kijken vanuit verschillende perspectieven.

Meer weten over het semester? Bekijk de video.

Willem Korenromp

Willem is freelance journalist en tekstschrijver. Regelmatig maakt hij mooie interviews en achtergrondverhalen voor Saxion. Daarbij heeft hij een voorliefde voor sport. Niet alleen om over te schrijven, maar ook om zelf te beoefenen.