Digital intelligence and business header

Data Driven Innovation

Als Lectoraat Data Driven Innovation zien we ICT als middel om business te genereren en optimaliseren in zowel de publieke en private sector. We willen door praktijkgericht onderzoek digitale strategieën en concepten begrijpen, vergelijken en vertalen naar nieuwe business-mogelijkheden.

Vanuit onze opgebouwde expertise helpen we onze (mkb)-partners de gewenste digitale transformatie te maken. Met als doel om bedrijven in de regio Oost-Nederland en daarbuiten te versterken en innovatief ondernemerschap te stimuleren.

Onderzoekslijnen

Het digitaliseren van organisaties binnen de publieke en private sector vraagt om specifieke digitale vaardigheden en -kennis van medewerkers. We ontwikkelen en ondersteunen onderwijsprogramma’s om de groei van digitale vaardigheden en kennis bij deelnemers te stimuleren. Zo dragen we bij aan toekomstbestendig personeel en veerkrachtige organisaties.

Student presenteert voor klas

In razend tempo volgen digitale ontwikkelingen elkaar op. We onderzoeken en ondersteunen de publieke en private sector bij het formuleren en implementeren van adequate (digitale) strategieën, waarbij we rekening houden met de digitale trends en ontwikkelingen. Met ons praktijkgericht onderzoek proberen we digitale strategieën en concepten te begrijpen en te ontwikkelen.

Beeld 2.jpg

Digitale ontwikkelingen bieden kansen voor de publieke en private sector. Neem bijvoorbeeld de ontwikkelingen rond (big) data die organisaties tal van mogelijkheden bieden om zich te versterken en te onderscheiden, en ‘new business’ te ontwikkelen. Vanuit het lectoraat onderzoeken we digitale innovaties en ondersteunen we onze partners bij de implementatie ervan.

Beeld 3.jpg

Nieuws van dit lectoraat

Het team

Koen Kuijpers

Koen Kuijpers

Associate lector Digital Innovation

06 - 1396 1396 LinkedIn Profielpagina
Menno Both

Menno Both

Projectleider Digitale Werkplaats

06 - 4612 2148
Foto Evelyn.png

Evelyn Zuidema-Tempel

EngD. Project leader & Researcher Research Group Data Driven Innovation - Project Leader curriculum development International Business

linkedin
Ralf Kleijkers

Ralf Kleijkers

Docent Online Marketing & teamcaptain Commerciële Economie

linkedin
Sanne ten Tije

Sanne ten Tije

Docent/onderzoeker

06 - 2359 0417 LinkedIn
Ronald van Heerikhuize

Ronald van Heerikhuize

Researcher Data Science

06 - 3949 7976
Carola Struik-Braam

Carola Struik-Braam

Projectsupport

06 - 1373 8037
Antje Kollenhof

Antje Kollenhof-van Dijk

Beleidsadviseur & projectmanagement

06 - 5780 5579 linkedin
Marjana van Belkum - Wassink.jpeg

Marjana van Belkum - Wassink

Business Developer & Kennistransfer

LinkedIn

Publicaties

  • Zuidema-Tempel, E., Bukhsh, F. A., Effing, R., & van Hillegersberg, J. (2023). Process Mining and Perceived Privacy Violations: A Pilot-Study. ICEIS, volume 2, pp. 289-296.
  • Caniëls, M.C.J., Hatak, I., Kuijpers, K.J.C. & de Weerd-Nederhof, P.C. (2022). Trait resilience and resilient behavior at work: The mediating role of the learning climate. Acta Psychologica, volume 228, 103654. Elsevier, https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2022.103654
  • Caniëls, M.C.J., Hatak, I., Kuijpers, K.J.C. & de Weerd-Nederhof, P.C. (2022). Trait resilience instigates innovative behaviour at work? Across-lagged study. Creativity and Innovation Management, volume 31, issue 2, pp 274-293. Wiley, https://doi.org/10.1111/caim.12486
  • Zuidema-Tempel, E., Effing, R., & van Hillegersberg, J. (2022). Bridging the Gap Between Process Mining Methodologies and Process Mining Practices. In: Di Ciccio, C., Dijkman, R., del Río Ortega, A., Rinderle-Ma, S. (eds), Business Process Management Forum. BPM 2022. Lecture Notes in Business Information Processing, volume 458, pp. 70-86. Springer, Cham, https://doi.org/10.1007/978-3-031-16171-1_5
  • Effing, R., Brouwer, R.J., Iliev, A., Teunissen, T. & Wijnhoven, F. (2020). Where to go? Smart guidance based on IOT sensor-data. In: Kommers, P. (Eds.), Proceedings of the IADIS International Conference Connected Smart Cities 2020. Connected as part of the Multi Conference on Computer Science and Information Systems MCCSIS2020, pp. 117-128, http://www.iadisportal.org/ict-csc-wbc-2020-proceedings
  • Groothuis, D., Spil, T.A.M. & Effing, R. (2020). Facebook Marketing Intelligence. Proceedings of the 53rd Hawaii International Conference on System Sciences, 2020, https://scholarspace.manoa.hawaii.edu/bitstream/10125/64054/1/0252.pdf