Saxion in California

Minorstudenten bezoeken Silicon Valley: ‘De werkcultuur is daar zo anders’

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Het was voor laatstejaars Finance & Control-student Daan de Ruiter dé reden om de minor ‘Business and data analytics’ te kiezen: de drie wekenlange studietrip naar California. Samen met zo’n veertig andere studenten volgde hij masterclasses op de universiteit, luisterde hij naar sprekers van enkele grote, internationale bedrijven én bezocht hij Silicon Valley. “Hier kunnen we later mooi op terugkijken.”

Het was zijn stagebegeleider Robert Slot die hem wees op de minor ‘Business and data analytics’ en Daan was gelijk enthousiast. “Het gaat vooral over hoe je met big data om moet gaan”, legt hij uit. “Er is namelijk heel veel data beschikbaar, maar hoe kun je al die data vertalen zodat mensen er iets mee kunnen? Data-analyse is de afgelopen jaren echt een groot ding geworden en ik wilde daar meer over weten.”

Amerika-reis

Maar, geeft Daan eerlijk toe, hij werd vooral getriggerd door de Amerika-reis. “Daar werd ook mee geadverteerd en dat leek me echt een gave ervaring. Ik vond zelf dat ik dat niet mocht missen.” En dus vertrok hij, samen met veertig andere studenten van de minor, eind oktober naar Berkeley, California. “Het waren drie intensieve weken, met masterclasses, sprekers van bedrijven en bezoeken aan bedrijven als Google Cloud, Nutanix en het Plug and Play Tech Center. Heel mooi om te zien allemaal. We hadden doordeweeks een druk programma en we sliepen in een hostel op twintig minuten van de universiteit.”

Zelf was hij nog nooit in Amerika geweest. “En daarom had ik het altijd al op mijn lijstje staan om ooit nog eens naartoe te gaan. Het leek me gaaf om te zien hoe het leven daar is. En dat bleek niet te vergelijken. In Amerika zijn ze bijvoorbeeld heel trots op hun universiteit, dat zijn we in Nederland niet echt. Hoe ze daar praten over hun universiteit en de sportteams die daarbij horen… Dat is voor hen helemaal het einde.”

Andere werkcultuur

Ook bezochten ze Silicon Valley, de regio waar veel techbedrijven gevestigd zijn. “Heel bijzonder om te zien hoe het er bij die bedrijven aan toegaat. We hebben kort in de keuken mogen kijken en de werkcultuur is daar zo anders. Het gaat daar puur om het netwerken, maar echt geïnteresseerd zijn ze niet in elkaar. We hoorden daar het verhaal dat iemand na zeven jaar daar wonen afscheid ging nemen van z’n buren, maar dat ze elkaar eigenlijk helemaal niet kenden. Genoeg studenten die het alsnog geweldig vonden daar en er graag nog eens heen wilden, maar dat was voor mij niet het geval. Ik vind het in Nederland fijner.”

Yosemite National Park

De studenten hadden in California ook wat vrije tijd en dus trokken ze eropuit. “We hebben met een hele groep Yosemite National Park bezocht en dat was echt supergaaf. Het was vier uur rijden met een gehuurde auto, maar dat was fantastisch om een keer mee te maken.”

En dus kijkt Daan terug op een mooie reis. “Het was intensief, omdat we elke dag veel te doen hadden en je elke ochtend gelijk al weer met veertig man op pad ging, die je nog niet zo goed kende. Maar over het algemeen was het een hele mooie ervaring. Hier kunnen we later mooi op terugkijken. Dat gaan we ook doen, want we hebben alweer een reünieborrel gepland.”

Eindpresentaties

Na zeven weken workshops volgen bij Saxion en drie weken Amerika, is Daan nu bezig met een acht weken lange stage bij Coulisse in Enter, om de minor vervolgens af te sluiten met een eindpresentatie. En laten ze daar nou op geoefend hebben tijdens de studiereis. “Daar hebben we echt aan gewerkt: onze presentatieskills. Een twee minuten lange pitch houden die ook inhoudelijk écht hout snijdt. Daar is wekelijks op gehamerd tijdens onze reis”, vertelt Daan. “Dat gaat dus goedkomen.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.