Corporate

Saxion en gemeente Deventer verlengen samenwerking met vier jaar

Leestijd Minuten

Saxion en gemeente Deventer verlengen hun samenwerking met vier jaar. Daarvoor ondertekenden wethouder Ilse Duursma van de gemeente Deventer en bestuurder Timo Kos van Saxion donderdag de vernieuwde samenwerkingsovereenkomst. De samenwerking richt zich op het aantrekken van meer jong talent naar de gemeente, het vergroten van hun maatschappelijke betrokkenheid en binding met de stad en regio tijdens de opleiding, en het behoud van hun talent en kennis voor de regio. Timo Kos: “Onze studenten leveren samen met de kennis vanuit toegepast onderzoek een bijdrage aan oplossingen voor maatschappelijke opgaven in de stad en regio”.

Wethouder Ilse Duursma over de samenwerking met Saxion: "Als gemeente zijn wij eigenlijk één grote verzameling van praktijkvoorbeelden voor de opleidingsrichtingen van Saxion. Heel logisch en mooi dus dat studenten, docenten en lectoren steeds vaker samen met onze medewerkers aan de slag gaan met maatschappelijke opgaves. En zo krijgen de studenten van dichtbij te zien dat Deventer een dynamische en veelzijdige gemeente is, óók om te wonen en te werken".

Succesvolle samenwerking

De afgelopen vier jaar heeft de samenwerking tot diverse succesvolle projecten geleid zoals:

• Het gezamenlijk meerjarenprogramma ‘beleving en gedrag in de openbare ruimte’.
  • Loket van Mogelijkheden, waarbij studenten initiatieven en ideeën van inwoners een stap verder helpen.
  • Onderzoek van studenten Sociaal Juridische Dienstverlening en het lectoraat Social Work naar het minimabeleid van de gemeente Deventer.

De gemeente en Saxion werken daarnaast ook intensief samen in projecten met andere partners zoals in stadscampus de Kien, Smart Energy Hub, Deventer Studentenstad en City Deal Kennis Maken.

Timo Kos over deze samenwerking: “Het biedt onze studenten de mogelijkheid met uitdagende vraagstukken aan de slag te gaan en hun kennis in de praktijk te brengen in een inspirerend leer-, werk- en woongebied. Onze studenten leveren samen met de kennis vanuit toegepast onderzoek een bijdrage aan oplossingen voor maatschappelijke opgaven in de stad en regio”.

Ambities voor de komende jaren

De komende jaren staan in de samenwerking de thema’s duurzaamheid, positieve gezondheid en ruimtelijke ontwikkeling centraal, waarbij IT een integraal onderdeel is van elk thema. Saxion en de gemeente versterken met deze samenwerking hun ambities. Zo stimuleert Saxion haar studenten om hun maatschappelijke betrokkenheid tijdens en na hun studie te vergroten. Ook levert de onderwijsinstelling een bijdrage aan de sociaaleconomische structuurversterking van de regio Deventer.

Gezamenlijk wordt ingezet op het verder versterken van Deventer als toplocatie voor werken, ondernemen, leren en innoveren. Daarom zet de gemeente in op de vitaliteit van de historische binnenstad, een goed draaiende arbeidsmarkt en uitstekende faciliteiten voor bewoners, studenten, bezoekers en ondernemers.