Onderwijs

Deeltijdstudent Arjan liet zich niet tegenhouden en is nu een stap dichter bij zijn einddoel: ‘Ik wist dat ik het kon’

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Arjan Scholte heeft een duidelijk stip op de horizon en daarvoor had hij zijn hbo-diploma nodig. Hij wilde graag studeren en besloot Finance & Control in deeltijd te doen. Met zijn vooropleiding was Arjan alleen niet toelaatbaar voor de opleiding. Toch is het hem gelukt om te mogen deelnemen. Hij deelt zijn verhaal dat getuigt van ontzettend veel doorzettingsvermogen en kracht.

Vier jaar geleden wilde Arjan heel graag zijn hbo-diploma halen om zo een stapje dichter bij zijn uiteindelijke doel te komen. Met zijn mbo-niveau 3 diploma was hij niet toelaatbaar. Ook zijn Associate degree was niet voldoende om toegelaten te worden tot de opleiding. Dat betekende dat hij een toelatingsexamen moest doen. Arjan deed twee keer toelatingsexamen maar zakte beide keren. Hij mocht geen examen meer doen.

Starten als cursist

Toch hield dit hem niet tegen. “Ik wilde heel graag naar school en er was nog één mogelijkheid: deelnemen als cursist aan het eerste jaar.” Arjan besloot voor deze optie te gaan. Dit hield wel in dat hij het dubbele bedrag aan schoolgeld moest betalen en  zijn propedeuse binnen een jaar moest halen. Niets kon Arjan ervan weerhouden om zijn doel te bereiken. Hij volgende alle lessen. Net als andere studenten, maar op papier was hij cursist. “Het toelatingsexamen is een momentopname, dat is heel zwart op wit. Ik wist dat de opleiding veel meer om verslagen draaide. Ik wist dat ik het kon.”

Van cursist naar tweedejaars student

En dat klopte, Arjan haalde alle studiepunten in zijn eerste jaar en  mocht doorstromen als student naar het tweede jaar. Naast zijn studie werkte Arjan ook nog in de logistieke sector en is hij vader van twee kinderen. “Het betekent dat je heel veel moet laten, maar dat wist ik van tevoren. In het weekend was ik met school bezig, in plaats van dat ik naar een feestje kon.” Hij leerde om heel veel te plannen. “Elke module heeft een deadline en als je alles hebt ingeleverd, heb je weer even lucht.” Het waren vier jaren waarin hij erg gemotiveerd heeft gestudeerd. Die motivatie haalde hij niet alleen uit zichzelf, maar ook uit zijn opleiding. “De studie gaf mij ook heel veel energie, ik kon de theorie meteen toetsen in de praktijk.”

Elkaar motiveren

Tijdens de studie stopte er een aantal medestudenten. Volgens Arjan is het erg belangrijk om niet te onderschatten hoeveel tijd er in een opleiding gaat zitten. Hij bleef zelf gemotiveerd omdat hij deze studie uit intrinsieke motivatie is gaan volgen. “Sommige studenten worden gestuurd door hun werk, maar ik geloof dat je het echt zelf moet willen”. Ook haalde hij steun uit zijn medestudenten. Dat is een van de redenen waarom Arjan ervoor koos om bij Saxion te gaan studeren: “Het fysiek naar school gaan vond ik fijn. Je leert van klasgenoten, maar ook van docenten die veelal uit het bedrijfsleven komen. We konden kennis delen en samen sparren over bepaalde problemen of verslagen.” De klasgenoten motiveerden elkaar om door te zetten en de modules af te ronden.

Duidelijk doel

Arjan heeft een duidelijk doel waarom hij een hbo-diploma wilde halen. Hij wil namelijk directeur worden van een logistiek bedrijf. Op dit moment is hij al werkzaam bij zo’n soort bedrijf in de openbaar vervoersector. Arjan is manager in de planning en al tijdens de opleiding kreeg hij meer verantwoordelijkheden als het ging om eigenaarschap en het verbeteren van bedrijfsprocessen. Het behalen van zijn diploma Finance & Control was een duidelijke stap richting zijn einddoel. Toen Arjan eenmaal was begonnen aan de opleiding ging het niet vanzelf. De verslagen haalde hij, maar er was een kennistoets die hij zeven keer opnieuw moest maken. Toch hield hij vertrouwen. “Ik ben ervan overtuigd dat iets lukt, als je het ook echt wilt.”. Het behalen van zijn diploma was een stap richting Arjans einddoel om directeur te worden. Op dit moment is het zijn ambitie om binnen de logistiek verbreding te zoeken. “De logistiek is meer dan alleen openbaar vervoer.”

Medewerkersbetrokkenheid

Tijdens zijn studie maakte Arjan een ontwikkeling door. Zo studeerde hij uiteindelijk af op medewerkersbetrokkenheid. Een richting die meer in lijn ligt met personeelszaken dan met Finance & Control. Arjan is echter blij dat zijn afstudeeropdracht over dit onderwerp ging: “Ik heb zowel theoretische als praktijkkennis opgedaan over het betrekken van medewerkers. Dit onderwerp is ontzettend belangrijk voor het functioneren van een organisatie.”

Praktijkgericht onderwijs

Voor zover hij weet, was Arjan de enige die begon als cursist. Er is iemand geweest die het eerder deed, maar het gebeurt niet vaak. Arjan is in ieder geval blij dat hij de stap heeft gezet: “Ik zou het anderen zeker aanraden om een deeltijdstudie bij Saxion te volgen. Als je studeert terwijl je werkt, kun je al je kennis meteen gebruiken. Het onderwijs is heel praktijkgericht. Je hebt er direct iets aan.” Ook vond hij het fijn dat dat Saxion niet als een grote school voelde:. “Het is een groot gebouw, maar daarbinnen zijn allemaal kleine werelden per opleiding, waar je veelal weer dezelfde mensen tegenkomt.”

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.