Onderwijs

Ilona is familie-ervaringsdeskundige: ‘Hoop dat naasten in de toekomst meer gezien worden’

Zo’n drie jaar geleden rondde Ilona Smit (48) de cursus Familie Ervaringsdeskundigheid af en inmiddels is ze alweer anderhalf jaar aan het werk als familie-ervaringsdeskundige bij Dimence. Ze hoopt dat in de toekomst familie en naasten van mensen met psychische problemen meer gezien, gehoord en ondersteund worden. “Ik hoop dat ik daar een bijdrage aan mag leveren.”

Hoi Ilona, kun je iets vertellen over je professionele achtergrond?

“Ik heb geen professionele achtergrond op het gebied van hulpverlening. Ik was vóór mijn huidige baan zzp’er: ik had een eigen kappersbedrijf. Wel heb ik de gevraagde vooropleiding bij het SIZ Twente gedaan voordat ik met de opleiding begon.”

Waarom heb je de keuze gemaakt om in deeltijd te studeren?

“Er was geen andere mogelijkheid. Maar anders zou ik er ook voor gekozen hebben, omdat ik toen ik met de opleiding startte nog mijn eigen bedrijf had en deze opleiding ernaast ging doen.”

Hoeveel tijd kost het voor jou om in deeltijd te studeren?

“Ik moest een dag per twee weken naar school (vooral online) en de andere week 8 uur stagelopen. Daarbij kwam nog zeker 8 tot 16 uur zelfstudie per week.”

Hoe combineerde je je cursus bij Saxion met werk en privé?

“Voor mij was het een hele uitdaging, want ik leg de lat altijd hoog. Ik had mijn eigen bedrijf, daarnaast moest ik nog stagelopen, huiswerk maken en mijn gezin draaiende houden. Het voelde alsof ik veel ballen in de lucht moest houden. Ik heb een schoonmaakster aangenomen en de taken thuis anders verdeeld. Gelukkig was het een eenjarige cursus.”

Ilona Smit, die in 2020 de cursus Familie Ervaringsdeskundigheid afrondde

Hoe pas jij jouw opleiding in de praktijk toe?

“Ik werk gemiddeld drie dagen per week als familie-ervaringsdeskundige (FED) bij een ggz-instelling. Deze functie bestond nog niet bij deze instelling, dus het was (en is) veel kwartier maken om bij behandelaren/hulpverleners, maar ook bij beleidsmedewerkers, mijn functie en het naastenbeleid in beeld te brengen. Daarnaast organiseer ik bijeenkomsten voor naasten, geef ik advies en denk ik mee op verschillende plekken en niveaus. Ook sluit ik aan als gastspreker bij trainingen binnen de organisatie.”

Wat vind jij tot nu toe het leukste aan je studie en waarom?

“De opleiding geeft inzicht in en verdieping voor de functie. Deze functie staat nog erg in de kinderschoenen en ik vind het leuk om alle ontwikkelingen mee te maken. Ondanks dat het veel tijd kostte, vond ik het schrijven van de vier opdrachten het leukst, maar ook het meest frustrerend, haha.”

Wat was voor jou de grootste uitdaging in je studie?

“Tijd! Maar ook het me eigen maken van de computer. Programma’s als Word, PowerPoint en Outlook had ik eerder nooit nodig gehad. Het was coronatijd, dus Teams werd ook geïntroduceerd… klotsende oksels! Ook het veelvuldig buiten mijn eigen comfortzone treden was een uitdaging. Soms heel pittig, maar het heeft mij veel persoonlijke ontwikkeling en groei gebracht.”

Wat gaan we in de toekomst van je zien?

“Hopelijk komen er in de toekomst meer betaalde functies als FED en worden de familie en naasten meer gezien, gehoord en ondersteund. Ik hoop dat ik daar, binnen of buiten mijn eigen ggz-instelling, een bijdrage aan mag leveren.”

Heb je nog inspirerende tips voor anderen om de studie succesvol af te ronden?

“Het is net als leren autorijden: je neemt alle informatie goed in je op, je leert het goed, maar pas nadat je je examen hebt gehaald, ontwikkel je je eigen stijl. Luister altijd naar je onderbuikgevoel en vertrouw op je intuïtie."

Landing-OOA-focus.jpg

Bezoek onze open avond!

Meer weten over in deeltijd studeren? Kom dan naar onze open avond! Op dit moment kom je alles te weten over jouw favoriete opleiding(en), studeren in deeltijd én kun je vragen stellen aan de aanwezige docenten én studenten!

Meld je aan
Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.