Tom Loock studeerde bij Saxion en werkt nu bij Heineken
Onderwijs

Tom werkt nu bij Heineken: ‘Hotel Management staat bekend om gastvrijheid en hard werken’

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Tom Loock werkt bij Heineken, iets wat hij al van jongs af al wilde doen. Tijdens zijn studie had hij altijd al een duidelijk plan voor de toekomst en stapje voor stapje vinkt hij zijn doelen af. Als alumnus van de opleiding Hotel Management combineert hij zijn passie voor horeca en marketing bij de horecatak van Heineken. “Bij Heineken Horeca kreeg ik de kans om het contentmanagement volledig vanaf het begin op te zetten en dat was precies de uitdaging die ik zocht.”

“Ik werk bij Heineken Nederland en dan specifiek bij Heineken Horeca. Dat is de B2B-tak van Heineken. Onze klanten zijn restaurants, festivals, voetbalclubs theaters, echt van alles en nog wat. Daar werk ik als content manager. Ik houd me bezig met de website heinekenhoreca.nl en ons bestelplatform dat we samen met Sligro hebben. Het is aan mij om de online klantreis door content te verbeteren, om ervoor te zorgen dat onze klanten zo gemakkelijk mogelijk online kunnen bestellen.”

Digitalisering

Het takenpakket dat bij deze functie hoort, is erg breed, maar richt zich vooral op online geeft Tom aan: “Het online gedeelte van de B2B website van Heineken was nog niet ver ontwikkeld. Het moest nog helemaal opgezet worden. Ik maak webpagina’s aan en houd deze bij. Daarnaast regel ik de online doorvertaling van campagnes. Om de digitalisering in gang te zetten, ben ik veel bezig met experimenteren bijvoorbeeld met A/B- testen. Dat houdt in dat we verschillende versies maken en vervolgens kijken welke variant het beste functioneert. De website is voorzien van SEO-blogs, dat zijn blogs waardoor de website beter wordt gevonden in Google. Op deze manier zorgen we voor meer verkeer naar onze website. Ons team wordt steeds groter omdat digitalisering belangrijker wordt.”

Loopbaan

Voordat Tom bij Heineken begon, werkte hij bij Ahold Delhaize, Albert Heijn. “Voor AH.nl en de app heb ik veel gedaan. De homepage heb ik geoptimaliseerd en de app verbeterd. Zo leerde ik superveel over dit vakgebied. Na twee jaar dacht ik: oké dit kan ik nu eigenlijk wel. Content vond ik nog steeds heel leuk, maar ik zocht een nieuwe uitdaging. Ik wilde graag iets vanaf het begin opzetten. Werken bij een start-up lijkt dan een logische stap, maar toevallig waren ze bij Heineken Horeca nog niet zo ver met de digitalisering. Daar kreeg ik de kans om de online content helemaal vanaf nul in te richten en dat was precies de uitdaging die ik zocht.”

Tom Loock studeerde bij Saxion en werkt nu bij Heineken
Saxion-alumnus Tom Loock over zijn studie

Droombaan

“Van jongs af aan was mijn droom om voor Heineken te werken omdat ik dat echt gewoon een heel mooi bedrijf vind. Dat het een Nederlands familiebedrijf is, trok me eigenlijk altijd.” Het was ook een bewuste keuze van Tom om voor een groot bedrijf te werken: “Voor een groot bedrijf werken, gaf me het gevoel dat er veel meer mogelijk was. Ik dacht: ik probeer het eerst bij grote bedrijven en dan kan ik later misschien iets voor mezelf beginnen. Dat is nog steeds wel een droom.”

Vrijheid

Ondanks dat Tom bij een groot bedrijf werkt, mag hij veel zelf bepalen. “Als ik iets bedenk wat ik graag zou willen doen en ik kan het goed onderbouwen, dan is daar ruimte voor.” Elke werkdag van Tom ziet er anders uit en bestaat uit verschillende projecten. “Ik mag echt mijn eigen week indelen. Er zijn bepaalde doelen die we wel in een jaar hebben. Maar als ik denk dat iets daaraan bijdraagt, mag ik het gewoon doen. Het is wel belangrijk dat ik focus probeer te houden en te doen wat echt impact maakt in plaats van overal maar ja op zeggen.”

Hotel Management

Dat Tom in de Horeca tak van Heineken terecht is gekomen, past heel goed bij de opleiding die hij bij Saxion heeft gevolgd. “Ik wist vanaf VWO 3 al ik Hotel Management wilde doen. Het was een bewuste keuze om naar het hbo te gaan en een brede opleiding te volgen. Mensen die Hotel Management hebben gedaan, staan bekend om hun gastvrijheid, hard werken. Ze kunnen uiteindelijk overal te recht. Dat wilde ik ook.” Ook de verplichte buitenlandervaring vond Tom interessant, zelfs zo interessant dat hij twee keer ging. “Ik ben een half jaar naar Londen geweest voor stage en daarna heb ik nog een marketing-minor in Kopenhagen gevolgd.”

Studieloopbaan

Het was voor Tom dus een bewuste keuze om naar het hbo te gaan, maar ook was het altijd al zijn plan om een master aan de universiteit te volgen. “Een hbo-opleiding zorgt voor werkervaring en praktijkkennis, maar met een master kon ik laten zien dat ik ook academische kennis heb. Bij Albert Heijn is een universitaire master een must.” Behalve het volgen van een master geeft Tom aan dat ook activiteiten naast je studie kunnen helpen met het vinden van een leuke baan. “Vrijwilligerswerk of het bestuur van een studie of studentenvereniging kleuren je cv. Iedereen is best wel blanco na de studie en met dat soort dingen kun je eruit springen.”

Nieuwsgierig naar de opleiding Hotel Management?

Lees meer!
Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.