Studie-inhoud

Je verhaal begint bij de basis: een stevige fundering als het gaat om kennis en vaardigheden op het gebied van het mediavak. Je leert dus de theorie en koppelt deze aan de praktijk. Daarna ga je je specialiseren.

Het eerste jaar

Eerst een brede (creatieve) basis leggen, daarna specialiseren 

In het eerste jaar leer je alle geheimen van de mediawereld kennen. Je gaat schrijven, visualiseren en maakt journalistieke verhalen. Ook maak je kennis met webtechnologie, marketing en mediapsychologie. Je werkt aan creatieve projecten, zoals het bedenken van een concept voor een onderwijsproduct en het onderzoeken, ontwerpen en maken van een online communicatieboodschap voor een speciale doelgroep.

Professionele apparatuur

Toegang tot professionele apparatuur en opnamestudio's voor video, audio en fotografie. 

Studiebelasting

  • 40% Theorie
  • 50% Praktijk- en groepsopdrachten
  • 10% Studieloopbaanbegeleiding

Jaar 2 specialisatie kiezen

In het tweede jaar kies je je eigen studiepad en kies je specialistische modules die jouw interesse hebben en aansluiten bij het werkveld van jouw keuze. Denk hierbij aan audiovisuele modules, marketing modules, journalistieke modules of modules gericht op (educatieve) mediaconcepten.

  • Educatieve mediaconcepten
    ​In deze specialisatie combineer je media en onderwijs. Hoe vergroot je het leereffect van leerlingen door media in te zetten? En hoe leer je mensen om te gaan met de digitale wereld? 
  • Audiovisuele Media
    In deze specialisatie leer je verhalen vertellen door middel van beeld.  
  • Creatieve marketing en concepten
    Je gaat aan het werk met marketingcommunicatie en het ontwikkelen van concepten. Hoe kun je een product succesvol op de markt zetten met behulp van media? Hoe bereik je de juiste doelgroep?
  • ​Journalistiek en voorlichting
    In deze specialisatie krijg je een kijkje in de wereld van de journalist/redacteur, maar ook de andere kant van de medaille wordt belicht, namelijk die van voorlichter/perswoordvoerder. In alles staat de media centraal.  ​

  • Marketing
  • Communicatie
  • Grafische vormgeving (Photoshop, Ilustrator, Indesign)
  • Journalistiek
  • Beeldtaal
  • Fotografie
  • Video
  • Webdesign
  • Mediapsychologie
  • Schrijven
  • Conceptontwikkeling

Meer over de studieopbouw?

Wil je meer informatie over de inhoud, vakken en toetsen van deze opleiding binnen de verschillende jaren? Klik op de knop en bekijk deze opleiding in de Saxion Studiegids voor gedetailleerde informatie.

Open de Studiegids

Het tweede jaar

Specialisatie kiezen

De eerste twee kwartielen volg je gezamenlijke lessen en in kwartiel 3 en 4 ga je met je gekozen specialisatie aan de slag. 

Vanaf het tweede jaar heb je de mogelijkheid om je eigen studiepad te kiezen. Er worden lessen aangeboden zoals: (en dan het rijtje laten staan) en er zijn specialistische modules op het gebied van journalistiek, audiovisuele media, educatieve mediaconcepten of creatieve marketingconcepten”.

  • Business
  • Content & copywriting
  • Online Marketing
  • Audiovisuele Storytelling
  • Animatie
  • Marketingcommunicatie

In kwartiel 3 en 4 volg je vakken die aansluiten bij jouw specialisatie. 

Het derde jaar

​Stage en minor naar keuze 

​In het derde jaar van de studieroute loop je stage bij een bedrijf dat aansluit op jouw specialisatie. Je kiest zelf bij welk bedrijf je stage wilt lopen. Denk bijvoorbeeld aan RTVoost, Enschede Promotie, BOL.com, Unicef, Concordia, Trimm en GGD Twente. In de tweede helft van dat jaar volg je een minor naar keuze. Zowel met de keuze voor je stage als je minor geef je een persoonlijke draai aan je studie.

Het vierde jaar

Afstuderen: de laatste stap richting droombaan

In het vierde volg je een groot interdisciplinair project waarin je samenwerkt met studenten van andere opleidingen of disciplines. In het tweede half jaar start je met je afstudeeropdracht.

Diploma: Bachelor of Arts

Studieroute succesvol afgerond? Dan mag je de titel Bachelor of Arts voeren