Studie-inhoud

Je verhaal begint bij de basis: een stevige fundering als het gaat om kennis en vaardigheden op het gebied van mediacreatie. Je leert dus de theorie en koppelt deze direct aan de praktijk. Daarna is het tijd om je eigen studieroute te bepalen en je te specialiseren.

Het eerste jaar

Eerst een brede (creatieve) basis leggen

In het eerste jaar van Creative Business leer je alle geheimen van de mediawereld kennen. Je gaat schrijven, visualiseren en leert ook de zakelijke kneepjes van het vak. Zo maak je kennis met theorieën op het gebied van mediapsychologie, communicatie en marketingcommunicatie. Je werkt aan creatieve projecten, zoals het bedenken van een concept voor een reclamecampagne of een journalistiek platform. Hierbij staat altijd centraal dat je jouw mediaoplossing zelf onderzoekt, ontwerpt, test en ontwikkelt. Afgestemd op de wensen van de opdrachtgever.

Professionele apparatuur

Als Creative Business-student leer je op een strategische wijze media in te zetten. Om verhalen te produceren heb je natuurlijk professionele apparatuur nodig. Tijdens de studie kun je gebruikmaken van onze faciliteiten. Denk hierbij aan een tv-studio, streamingstudio en podcaststudio, maar ook aan professionele camera’s en audio- en belichtingsapparatuur.

Studiebelasting

  • 40% Theorie
  • 50% Praktijk- en groepsopdrachten
  • 10% Professionele Identiteit

  • Marketingcommunicatie
  • Creatief denken
  • Grafische vormgeving & fotografie
  • Design thinking
  • Beeldtaal
  • Ondernemerschap
  • Video & audio
  • Webdevelopment
  • Mediapsychologie
  • Copywriting
  • Conceptontwikkeling

Meer over de studieopbouw?

Wil je meer informatie over de inhoud, vakken en toetsen van deze opleiding binnen de verschillende jaren? Klik op de knop en bekijk deze opleiding in de Saxion Studiegids voor gedetailleerde informatie.

Open de Studiegids

Het tweede jaar

Specialistische modules kiezen

In het eerste halfjaar van jaar twee krijg je nog regulier onderwijs aangeboden op het gebied van conceptontwikkeling en mediaproductie. In het tweede halfjaar kies je je eigen studiepad en volg je modules die aansluiten bij het werkveld wat jou interesseert. Denk hierbij aan audiovisuele modules, marketingcommunicatie-modules, journalistieke modules of modules gericht op educatieve concepten.

  • Ondernemerschap
  • Content & copywriting
  • Online marketing
  • Audiovisuele storytelling
  • Communicatie
  • Projectmanagement
  • Conceptueel denken

In kwartiel 3 en 4 volg je keuzemodules die aansluiten bij jouw interesse.

Het derde jaar

​Stage en minor naar keuze 

​Vanaf het derde jaar volg je een eigen individuele studieroute. De eerste helft van het jaar begint vaak met een stage bij een bedrijf. Deze stage zoek en regel je zelf. Denk bijvoorbeeld aan een stage bij RTV Oost, AD, Coolblue, Unicef, Talpa Network, Wirelab, BNNVARA , Poppodium Metropool, of GGD Twente. In de tweede helft van dat jaar volg je een minor naar keuze. Dit kan een minor binnen Saxion zijn, maar ook daarbuiten. Denk bijvoorbeeld aan een andere hogeschool of universiteit, of zelfs aan een opleidingsinstelling buiten de grenzen van Nederland. We hebben diverse contracten met universiteiten binnen en buiten Europa. Zowel met de keuze voor je stage als die voor je minor geef je een persoonlijke draai aan je studie Creative Business - Media, Informatie en Communicatie. En als je liever eerst een minor en daarna een stage wil doen, dan kan dat ook.

Het vierde jaar

Afstuderen: de laatste stap richting droombaan

In het vierde jaar neem je deel aan een groot interdisciplinair project, waarbij je binnen een team samenwerkt met studenten van andere opleidingen of disciplines. Binnen het team ben jij de mediaspecialist en pak je complexe vraagstukken aan. Het finalestuk van je studie is een individuele afstudeeropdracht, waarmee je aantoont dat je een media-professional bent die klaar is voor de arbeidsmarkt.

Diploma: Bachelor of Arts

Studieroute succesvol afgerond? Dan mag je de titel Bachelor of Arts voeren

👩‍🎓 Zo ziet jouw onderwijs eruit!