Smart Solutions Festival 2018

Fashion met een technische twist & meer tijdens het Smart Solutions Festival

Leestijd Minuten

Bij het binnenlopen van het hoofdgebouw in Enschede voelde je direct al dat het een bijzondere dag zou worden. Niet zomaar een normale lesdag, maar méér dan dat! Statafels, banners, sjouwende studenten. Je snapt het al: tijd om een kijkje te nemen!

Dinsdag 16 januari was de dag van het Smart Solutions Festival: 500 studenten van verschillende opleidingen werkten tijdens het Smart Solutions Semester in teams aan een opdracht voor een organisatie of een bedrijf en het Smart Solutions Festival was het moment om te shinen! Na een half jaar bloed, zweet en tranen konden ze nu eindelijk hun slimme creaties, ontwerpen, prototypes en onderzoeksresultaten delen met het publiek. En wat was het gááf!

Smart Solutions

Niet alleen de bezoekers, maar ook de studenten zelf waren super enthousiast. Zo vertelde Esmé Dijk van Holy Rain (waterafstotende fashion) dat het voor hun projectgroep een unieke kans was om zelf een nieuw product te ontwikkelen en zo vrij te kunnen denken.

De mannen van Robots in the Homecare vertelden dat ze heel blij waren met het feit dat ze zo’n groot podium hebben gekregen om hun werk te presenteren. ‘Dit is echt veel beter dan de standaard eind presentatie in een klaslokaal met één docent… Zo kunnen we veel meer mensen bereiken!’

Juliette Schropp werkte met haar projectgroep aan een opdracht voor de Duitse modeketen Ernsting’s Family. Hun focus: de toepassing van 3D printen in de mode. ‘Vroeger was er een modeshow voor alleen Fashion-studenten, nu presenteren we ons werk aan iedereen. Ik hoop dat ik straks ook nog even een kijkje kan nemen bij de andere projecten. En we hebben echt super veel zin in de modeshow die er tijdens het avondprogramma is.’

De foodtrucks voor het hoofdgebouw en de barista op het Ariënsplein maakten het echte festival-gevoel compleet. Niet alleen Smart Solutions-studenten, maar ook heel veel andere slimme (én hongerige) studenten, stonden in de rij voor een heerlijk pastaatje of broodje pulled pork. Een Smart Solution voor een avondje koken… ;)

And the winner is...

Tijdens het avondprogramma was er een Walk of Fame (modeshow) en een battle tussen de verschillende projectgroepen. Deze battle is gewonnen door de groep Holy Rain. De jury (Tom Evers van bureau D’Andrea & Evers design, Martin Bennink, lector Nanobio, André Roos, directeur Saxion Centrum voor Ondernemerschap) vond het niet alleen een goed innovatief concept, maar het was ook nog eens goed uitgewerkt. Er was nagedacht over de haalbaarheid en de jury zag potentie voor dit concept op de markt. Bovendien was het project goed gepresenteerd door het team. De Walk of Fame is gewonnen door Embrace Hair, een concept dat haar hergebruikt als grondstof voor fashion.

Waarom Saxion Smart Solutions?

Met het Smart Solutions Semester speelt Saxion in op de behoefte van bedrijven en organisaties om studenten op te leiden die in staat zijn om met andere vakgebieden samen te werken. Nationale en internationale studenten van tien opleidingen werken in één team samen aan actuele opdrachten uit de praktijk. In februari gaat er een nieuwe groep studenten van start met het semester en hopelijk gaat dat weer afgesloten worden met zo’n gaaf festival, want dit smaakt echt naar meer!