Period Box
Ondernemerschap

‘Period Box bereidt jonge meiden beter voor op ongesteldheid’

Ilze Dekker, Eva Bolder en Jana Booms studeren alle drie Creative Media & Game Technologies en volgen de minor ondernemen bij het Centrum voor Ondernemerschap. Tijdens die minor ontwikkelden zij de Period Box, een box die er voor moet zorgen dat meiden die voor het eerst ongesteld moeten worden, hier beter op voorbereid zijn.

Hoe kom je erop, een Period Box?

“In Nederland worden per jaar gemiddeld 96.000 meisjes voor het eerst ongesteld en lang niet iedereen krijgt goede voorlichting hierover. Veel ouders denken er bijvoorbeeld niet aan om voorzorgsmaatregelen te treffen. Alleenstaande vaders hebben vaak zelfs helemaal geen menstruatieproducten in huis! Hierdoor krijgen jonge meiden ook geen kans om een eigen voorkeur voor menstruatieproducten te bepalen. Niets is zo onzeker voor jonge meiden als de eerste menstruatie. Wanneer zal het plaatsvinden? Hoe voel ik me dan? Ga ik dit met anderen delen, en hoe? Elke eerste ongesteldheid zal onverwachts zijn, maar wij gaan met Period Box ervoor zorgen dat jonge meiden hier minder onzeker over zijn.”

Hoe dan?

“De Period Box wordt een box die de juiste hoeveelheid informatie en verschillende menstruatieproducten bevat. Op deze manier zorgen we dat jonge meiden beter voorbereid zijn op de eerste menstruatie en bieden we ouders/verzorgers een handvat dat hen helpt om te informeren over dit onderwerp.”

Vanaf wanneer kunnen meisjes hier gebruik van maken?

“We hopen de Period Box zo snel mogelijk op de markt te brengen! We doen momenteel wel mee met de Ondernemers Award 2018 van Saxion en hebben zojuist te horen gekregen dat we door zijn naar de finale, op 30 mei in Deventer. Als we de wedstrijd winnen is dit voor ons dé kans om tot de markt toe treden en de eerste pilot te draaien.”

Dat klinkt als een tijdrovende klus. Houd je wel tijd over voor studeren?

“Momenteel zitten we vier dagen per week van 9.00 uur tot 17.00 uur op onze eigen plek binnen het Centrum voor Ondernemerschap op Saxion. Heel fijn dat dit zo geregeld kan worden. Af en toe hebben we buiten de deur afspraken met bedrijven of brengen we een bezoek bij professionals die ons kunnen helpen. Wat wel scheelt is dat we binnen Saxion alle mogelijkheden krijgen om te ondernemen, bijvoorbeeld zoals nu tijdens de minor ondernemen. Hierdoor is het heel goed te combineren met de studie, eigenlijk.”

Wat is de ultieme droom?

“Dat Period Box een standaard begrip wordt voor jonge meiden en hun ouders/verzorgers als het aankomt op de eerste menstruatie. En heel misschien de internationale markt, uiteindelijk…”

Zou je ondernemen ook aan andere studenten aanraden?

“Ja, absoluut. Een eigen onderneming starten is natuurlijk heel erg spannend. Slagingskansen lijken nihil en de toekomst kan erg onzeker zijn. Maar laat je dit niet tegenhouden! Vooral als het zo goed te combineren is met school heb je niets te verliezen. Je leert meer dan alleen ondernemen en… je moet ergens beginnen!”

Winnaars Saxion Ondernemers Award vorig jaar

Saxion Ondernemers Award 2018

Op woensdagavond 30 mei staat de Gasfabriek in Deventer in het teken van de Saxion Ondernemers Award 2018. Vijf finalisten strijden om de titel: 'Saxions Ondernemer van het jaar 2018'. Benieuwd welke finalist er vandoor gaat met het startkapitaal van €5.000 en één jaar begeleiding van founding partner EW Facility Services? Kom naar de finale en maak het live mee!