3E 1.jpg
Ondernemerschap

Terugblik: Internationaal ECSB Entrepreneurship Education Conference bij Saxion

De afgelopen drie dagen vond de zesde editie van het ECSB Entrepreneurship Education Conference plaats bij START!bySaxion in Enschede. Dé Europese conferentie over ondernemerschapsonderwijs.

Deelnemers (hoogleraren, docenten en onderzoekers van universiteiten en hogescholen) uit diverse Europese landen, zoals Scandinavië, Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Oostenrijk en Italië, maar ook uit Noord- en Zuid-Amerika en Azië deelden kennis en ervaringen met elkaar uit.

Om ondernemerschapsonderwijs te verbeteren is er gesproken, gediscussieerd en zijn vragen en voorbeelden uitgewisseld met alle deelnemers. Een voorbeeld hiervan is hoe je ondernemerschapsonderwijs kunt opzetten zonder toetsen of examens. Ook andere thema’s zoals sociaal ondernemerschap, ondernemerschap voor muzikanten, techneuten en vrouwelijk ondernemerschap zijn aan bod gekomen.

Naast de workshops en sessies hebben de deelnemers op woensdagavond een bezoek gebracht aan het stadhuis waar locoburgemeester Eelco Eerenburg de internationale gasten welkom heette namens Enschede. Op donderdagavond was iedereen te gast bij de ROC locatie ‘de Gieterij’ in Hengelo voor het formele conferentie diner. Op de derde dag bezoeken enkele gasten de Grolsch brouwerij tijdens een afsluitende citytour.

Er heerste groot enthousiasme over de organisatie en het format van de conferentie, waarbij vooral de interactie voorop staat. In tegenstelling tot andere conferenties waar veelal presentaties voorop staan.

Awards

Tijdens de conferentie zijn meerdere awards uitgereikt aan onderzoekers op het gebied van ondernemerschapsonderwijs.

In herinnering en ter ere van onze overleden collega Matthijs Hammer is dit jaar de Matthijs Hammer Award in het leven geroepen. De prijs wordt uitgereikt aan de meest innovatieve onderzoeker wiens onderzoek een verschil maakt door echte jonge ondernemers te helpen.

• Winnaar Matthijs Hammer Award
    Britta M. Gossel and Andreas Will for ‘There are still foundations to be laid, an analysis of entrepreneurship education in stem degree programs’.
  • Winnaar Best Practioner Development Workshop Award
    Karen Williams Middleton and Lise Aaboen for ‘Designing and assessing learning in venture creation programs’.
  • Winnaar Best Papar Award
    Sally Jones and Jan Warhuus for ‘Gendered language, gendered choces? Student responses to entrepreneurship education course descriptions’.

European Council for Small Business and Entrepreneurship congres

Het congres wordt georganiseerd door Saxion University of Applied Sciences, samen met Novel-T, Universiteit Twente en ROC en vindt plaats bij Start!bySaxion in haar gebouw Alphons Ariëns.

Kijk voor meer info over het congres op www.3e2018.org