Facility Business Society

Van bijlessessie naar studievereniging: dit is Facility Business Society

Roxanne van Norde
Roxanne van Norde Leestijd Minuten

Elke academie in Deventer heeft een studievereniging, behalve de Hospitality Business School. Een groot gemis, vonden Beauraye de Vries en Kimberly Minnegal. Na een jaar lang hard werken is Facility Business Society, de studievereniging voor studenten Facility Management, een feit.

Het idee om een studievereniging op te richten, kwam eigenlijk heel spontaan. “Beauraye had bijles nodig voor bedrijfseconomie”, vertelt Kimberly. “Ik hielp haar en toen kwam het ter sprake. We klapten vrijwel direct onze boeken en laptop dicht. Die dag zaten we tot zes uur op school en belandden we zelfs bij academiemanager Jolande Algra. De academie was direct enthousiast, zij hebben ons tijdens het hele proces gesteund.”

Papierwerk vanuit Australië

Dat was ook wel nodig, want een studievereniging oprichten is minder eenvoudig dan het in eerste instantie lijkt. “In het begin was het een chaos. We hadden zo ontzettend veel ideeën. Gelukkig kwam Leonie er na een maand bij. Zij is goed in structuur aanbrengen en daardoor konden we door. Vanaf februari werd het lastiger, Kimberly ging naar Australië en daardoor liepen we echt achter de feiten aan. Toen hebben we ons versterkt met Nina en Jesper,” zegt Beauraye. Kimberly probeerde op afstand toch veel te doen. “Ik deed veel papierwerk om mijn afwezigheid te compenseren. Het was een hoop geregel. Gelukkig was iedereen – studenten, docenten en het College van Bestuur – enthousiast. Daardoor bleven we gemotiveerd.”

Kimberly Minnegal

Netwerken, bedrijfsbezoeken en een borrel op z'n tijd

Wat kunnen we van Facility Business Society verwachten? “We willen studenten geven wat wij gemist hebben toen de vereniging er nog niet was. Dat is in de eerste instantie saamhorigheid. Facility Management is een leuke club mensen, maar je hebt eigenlijk alleen contact met je klas. We hopen nu een grote groep te creëren. Daarnaast willen we inzicht geven in het bedrijfsleven, dat kan gewoon niet met twee bedrijfsbezoeken per jaar.”

De activiteiten zijn dan ook vooral studiegerelateerd. “We willen de kennis van studenten uitbreiden en hen kennis laten maken met het vak in de praktijk. Bovendien kunnen studenten bij Facility Business Society de basis leggen voor een duurzaam netwerk. Je netwerk is alles in het bedrijfsleven.”

En een drankje op zijn tijd? “Gezelligheid kun je alleen creëren als je samen leuke dingen doet, dus die borrels komen er zeker.”

Facility Business Society
Roxanne van Norde

Roxanne van Norde heeft haar geweldige studentenleven in Enschede afgesloten met een diploma van de opleiding Media, Informatie en Communicatie. Ze had het zo naar haar zin bij Saxion, dat ze nu als redacteur werkt bij de Nieuwsredactie. Als ze niet aan het schrijven is, kun je haar vinden bij de hipste hotspots in town of achter de laptop om een nieuwe citytrip te plannen.