Open Hogeschooljaar 2018
Corporate

Anka Mulder: ‘Veel aandacht voor technologie en technologische vooruitgang’

Leestijd Minuten

De vakantie is voorbij en het hogeschooljaar officieel geopend. Maar wat kunnen we komend jaar bij Saxion verwachten? Bestuursvoorzitter Anka Mulder had in haar openingsspeech vooral aandacht voor onderwijs, onderzoek en internationalisering.

Ook dit jaar ligt de nadruk op technologie. “Saxion is de enige hogeschool in Nederland die technologie en technologische innovaties onderdeel laat uitmaken van alle opleidingen”, vertelt Mulder trots. Ook is er speciale aandacht voor de Saxion Parttime School. “In Nederland wordt steeds langer gewerkt; een werkzaam leven van 45 jaren wordt heel gewoon. Geen enkele opleiding kan kennis voor 45 jaren overbrengen. Een leven lang leren is dus bittere noodzaak. De Saxion Parttime School verzorgt het onderwijs voor werkenden.”

Eind dit jaar studeren er maar liefst 1.350 mensen aan de Saxion Parttime School.

Aandacht voor kennisoverdracht

Mulder is tevreden over Nederlandse onderzoeken, maar betreurt het dat veel onderzoeken van universiteiten op de plank blijven liggen door tijdgebrek. Daardoor worden de uitkomsten niet gedeeld met het bedrijfsleven en worden er geen producten ontwikkeld. “Hogeschoolonderzoek is anders. Het is toegepast onderzoek en hogescholen hebben sterke relaties met het bedrijfsleven en organisaties. Die verschillen moeten we gebruiken. Niet rigide vasthouden aan het ‘binaire’ stelsel van universiteiten en hogescholen omdat het er is, maar samenwerken. In onderwijs en onderzoek. Want het stelsel moet niet instellingen dienen, maar de samenleving. Ik ben ervan overtuigd dat als je elkaar versterkt, je Nederland, het bedrijfsleven en de studenten helpt”.

Internationaal talent

Oost-Nederland heeft volgens Mulder meer kenniswerkers nodig, vooral in de sectoren techniek en IT. “Bedrijven schreeuwen om personeel. We hebben en krijgen te maken met demografische factoren, waardoor er minder Nederlandse jongeren beschikbaar komen voor de arbeidsmarkt. Maar internationaal talent komt echt niet zomaar. De hele wereld aast op ze. Niet iedereen in Spanje, Vietnam of Schotland kent de Stedendriehoek of Twente.” Om nieuw internationaal talent te bereiken, gaat Saxion meer inzetten op het wervings- en selectietraject van bedrijven en organisaties. Samen met Saxion ontwikkelen zij een interessant aanbod voor de internationale kenniswerkers.

Saxion Afstudeerprijs 2018

Ook bij de aanvang van het nieuwe studiejaar reikt Saxion prijzen uit voor de beste afstudeerwerkstukken in 2018. Dit jaar waren er 17 van de allerbeste afstudeerwerkstukken ingezonden, waaraan 27 studenten meewerkten. Valentijn Velten is de winnaar van Saxion afstudeerprijs 2018.