2019-02-21_SamLangerak_SolarTeamTwente_Schoolbezoek-2.jpg
Corporate

Basisschoolleerlingen kijken voor het eerst achter de schermen bij Solar Team Twente

Leestijd Minuten

Leerlingen van de groepen 5 en 7 van de Kardinaal Alfrinkschool uit Neede ontwikkelen op 20 en 21 februari samen met Solar Team Twente de auto van de toekomst. Tijdens de tweedaagse excursie van een schoolproject over ontdekken en uitvinden nemen ze een kijkje in de keuken van het Twentse studententeam. Het is de eerste keer dat Solar Team Twente op deze manier haar deuren opent voor een excursie voor misschien wel de teamleden van de toekomst.

Solar Team Twente opent haar deuren

“De leerlingen doen op school een project over ontdekken en uitvinden, waarin zij de auto van de toekomst ontwerpen. Een excursie is een goede manier om de leerlingen te inspireren voor hun schoolproject. Wij dachten meteen aan Solar Team Twente, omdat daar een echte auto van de toekomst wordt gemaakt,” vertelt basisschooldocent Petra van de Kardinaal Alfrinkschool. Voor het solarteam is dit de eerste, maar zeker niet de laatste keer dat zij een excursie organiseert. Het team wil namelijk haar kennis ook met de jongere generatie delen en hen enthousiasmeren voor techniek en duurzaamheid.

Een excursie als deze sluit hier perfect op aan. De huidige editie van Solar Team Twente heeft als één van de belangrijkste speerpunten het delen van kennis en innovatie met de buitenwereld. De generatie van de toekomst staan daarin centraal. Tijdens de excursie worden de leerlingen enthousiast gemaakt voor duurzaamheid en techniek. Zij zien daarbij met eigen ogen wat er mogelijk is in hightech Oost-Nederland.

Kennisoverdracht door experts

De kinderen doorlopen samen met de teamleden alle processen van het bouwen van de zonneauto. Denk daarbij aan het schetsen van een eigen zonneauto in het ontwerpproces tot het testen van de auto in de testfase. Rob Kräwinkel, elektrotechnicus bij Solar Team Twente, neemt de leerlingen mee voor een rondleiding lang RED Shift (de zonneauto van 2017). “De kinderen vinden het fantastisch om onze zonneauto in het echt te zien,” vertelt Rob. “Het is interessant om eens aan een andere generatie te vertellen over technische onderdelen als de accu, de motor en het stuursysteem. Je merkt dat de leerlingen enthousiast worden en dat maakt het nog leuker om als student je eigen kennis over te dragen aan de volgende generatie. Wie weet zitten hier wel de toekomstige teamleden tussen!”

Enthousiast over techniek en duurzaamheid

Teamleider Annelies Dekker vindt het belangrijk om de kennis van Solar Team Twente te delen met de jeugd: “Wij juichen toe dat er op scholen aandacht wordt besteed aan innovatie en duurzaamheid en sluiten dan ook graag aan. Daarnaast is het natuurlijk heel leuk om het enthousiasme van de kinderen te zien.”

Solar Team Twente biedt vanaf nu een pakket aan voor basisscholen. Heb je interesse in een excursie van het solarteam? Neem contact op met onderwijs@solarteam.nl of bezoek de website.

Bridgestone World Solar Challenge

Op 13 oktober 2019 staat Solar Team Twente aan de start van de Bridgestone World Solar Challenge, dé prestigieuze race voor auto’s die rijden op zonne-energie. Samen met meer dan vijftig andere internationale deelnemers rijdt Solar Team Twente met de zonneauto 3000 kilometer dwars door de outback van Australië. De race kent drie verschillende klassen. Het solarteam doet mee met de Challenger Class, de Formule 1 klasse voor zonneauto’s.

Solar Team Twente

Het Twentse solarteam bestaat uit 19 studenten van Saxion en Universiteit Twente. Naast de studenten bestaat Solar Team Twente uit het sterke netwerk van innovatieve partners. Samen wordt topsport beoefend en een van de snelste zonneauto ter wereld gebouwd. Met de auto wordt deelgenomen aan de Bridgestone World Solar Challenge. Enerzijds met het doel om de race te winnen en anderzijds om aandacht te creëren voor de mogelijkheden van zonne-energie.

Foto's: Sam Langerak