Hoe een Social Work-student via het Fast Forward Traineeship in het bedrijfsleven terechtkwam
Onderwijs

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

De één heeft al vanaf de basisschool een duidelijk doel voor ogen, de ander twijfelt na het behalen van het hbo-diploma nog steeds over de ideale baan. Devi Rotsma behoorde tot die laatste categorie en koos voor het Fast Forward Traineeship van Saxion. “Het heeft mij uiteindelijk iets moois opgeleverd.”

Voor Devi was het na haar middelbareschooltijd al snel duidelijk: ze wilde met mensen werken, anderen helpen. Ze koos voor de opleiding Sociaal Pedagogische Hulpverlening (nu Social Work) en studeerde cum laude af. “Ik heb een verleden als mantelzorger en dacht dat dit mij ver zou brengen. De opleiding heeft me uiteindelijk veel gebracht, maar daarbij ook nieuwe inzichten. Ik was er niet meer voor honderd procent van overtuigd dat een baan in de hulpverlening iets voor mij was.” En dus koos ze voor het Fast Forward Traineeship. “Ik was nog zo jong. Waarom niet verder kijken naar wat er nog meer is, nog meer leren en uitzoeken welke wereld er aan mijn voeten lag?”

Leren en ervaren

Als Fast Forward Trainee werkte ze twee jaar lang voor drie verschillende bedrijven in Oost-Nederland. “Bij Novel-T heb ik als onderdeel van het Marketing & Communicatieteam de re-branding doorgemaakt van Kennispark Twente naar Novel-T. Dit was eigenlijk mijn eerste werkervaring als niet-Social-Work’er. Best spannend, maar als trainee kreeg ik de kans veel te leren en te ervaren.” Bij Liberein, een zorginstelling, schreef ze een businessplan voor het al dan niet aanbieden van zorg voor mensen met de ziekte van Huntington en bij het technische projectbureau Twinx ging ze aan de slag als projectmedewerker. Daar kreeg ze uiteindelijk een contract aangeboden, waar ze volmondig ‘ja’ tegen zei.

Ik heb als Fast Forward Trainee gigantisch veel geleerd, zowel theoretisch en praktisch als over mijzelf en wat ik eigenlijk wil en kan.

Devi Rotsma, voormalig Fast Forward Trainee

Enorm netwerk

“Ik heb als Fast Forward Trainee gigantisch veel geleerd, zowel theoretisch en praktisch als over mijzelf en wat ik eigenlijk wil en kan,” aldus Devi. “Uiteindelijk heb ik een erg gave tijd gehad, waarin ik me tijdens de vele bedrijfsbezoeken als ‘onwetende beginner’ kon voordoen. Ik heb bovendien een enorm netwerk opgebouwd met inspirerende trainers, opdrachtgevers en mijn Fast Forward Cohort, waar we nog regelmatig gezellig een borrel mee nuttigen om even bij te praten over hoe het met iedereen gaat.”

Hulpverlener in het bedrijfsleven

Devi is blij dat het Fast Forward Traineeship haar heeft geholpen bij het maken van haar toekomstkeuzes. “Uiteindelijk ben ik als hulpverlener het bedrijfsleven ingegaan. Ik denk dat ik dat misschien wel het allerleukste vindt aan het traineeship: ongeacht je ervaring of kennis krijg je de kans om bij diverse bedrijven werkervaring op te doen. Ik heb een superervaring gehad en het traineeship heeft mij uiteindelijk iets heel moois opgeleverd: een baan bij een technisch projectbureau.”

Fast Forward

Ben jij op zoek naar de kickstart van je carrière?

Zit jij in de eindfase van je studie en sta je binnenkort voor de keuze: doorstuderen of op zoek naar een baan? Wil je jezelf persoonlijk en professioneel verder ontwikkelen? Dan is Fast Forward iets voor jou!

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.