Burgemeester Zutphen onder de indruk van eerstejaars studenten

Burgemeester Zutphen onder de indruk van eerstejaars studenten

Woensdag 10 april nam de Zutphense burgemeester Annemiek Vermeulen op symbolische wijze de meer dan 30 binnenstadsplannen uit de Integrale Opdracht (IO) ‘Ruimte voor Initiatief’ in ontvangst. Hier is aan gewerkt door studenten Bestuurskunde/Overheidsmanagement en Ruimtelijke Ontwikkeling.

Mevrouw Vermeulen complimenteerde de studenten Bestuurskunde/Overheidsmanagement en Ruimtelijke Ontwikkeling met de rijkdom aan ideeën en de professionele presentaties die zij gaven. “Met de plannen kan de gemeente de beleving van de Zutphense gastvrijheid van de vier centrale entreegebieden naar de binnenstad versterken.”, aldus de burgemeester.

Er kan er maar één de winnaar zijn

De burgemeester mocht uit alle plannen het voorstel kiezen dat haar het meest aansprak. Dat werd het plan van Sjoerd Berends en Laura Bomers. Zij hadden de opgave breder opgevat met een oplossing voor niet één maar twee entreegebieden: door een kunstroute moet de nieuwe Noorderhaven via de IJsselkade verbonden worden met de binnenstad. Daar werd de burgemeester, die opgeleid is als kunsthistorica, enthousiast van. Ook vanwege de haalbaarheid van het voorstel. Door bezoekers te verleiden om via de achterzijde van het station, met een kleine ‘omleiding’, naar de binnenstad te wandelen wordt er iets bijzonders aan de stad toegevoegd. Tevens ontlast dit idee de drukke Stationsstraat. Dat de binnenstad als het ware groter wordt door de verbinding met de vernieuwde Noorderhaven, viel in goede aarde.

Gastvrij ontvangst

Tijdens deze Integrale Opdracht heeft de gemeente Zutphen de studenten en docenten van Saxion gastvrij ontvangen. Dat kan ook niet anders, aangezien de gemeente streeft naar een Gastvrije Binnenstad voor ‘smaakmakers en fijnproevers’. Naast de burgemeester van Zutphen zijn we ook Programmamanager bij de gemeente Zutphen, Laura van der Poel, dankbaar. Als programmamanager ‘Investeren in de binnenstad’ betrok zij een aantal belangrijke partners: senior planoloog Jaap Westerink, binnenstadsmanager Remco Feith en directeur Zutphen Promotie/VVV Mark Schuitemaker, allen oud-studenten van Saxion.”, aldus Saxion-docent Frank Evers.