Winnaars Smart Solutions Festival

Apps en ‘brilliant failure’ winnen Smart Solutions Festival

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Een app die kinderen meer laat bewegen, een onderzoek naar het recyclen van polyester en een app die dementerenden helpt navigeren in de stad van de toekomst: dat zijn de winnende concepten van de vierde editie van het Smart Solutions Festival. Het festival werd vrijdag door Saxion georganiseerd in voetbalstadion De Adelaarshorst in Deventer.

Tijdens Saxion Smart Solutions werken studenten van verschillende opleidingen een semester lang samen aan opdrachten van Saxion-lectoraten en het bedrijfsleven. Ze voeren in teamverband opdrachten uit, waarbij vernieuwing, creativiteit en samenwerking centraal staan. Zo’n tachtig projectgroepen presenteerden vrijdag in het onderkomen van voetbalclub Go Ahead Eagles hun onderzoeksresultaten en slimme oplossingen voor de vraagstukken waar ze de afgelopen maanden zo hard aan hebben gewerkt.

App voor kinderen

In de categorie Health and Wellbeing ging ‘Happy Life 2’ er met de eerste prijs vandoor. Zij bedachten een app die kinderen van 8 tot en met 12 jaar meer moet laten sporten. De jury noemde het idee innovatief en roemde de projectgroep om hun goede samenwerking. Groepsleden: Sam Freriks, Mart Hesselink, Sharon Jurjens, Merle Kiekebosch, Caitlin Loman, Meda Moisa, Raymond Sanders en David Blac.

Onderzoek naar polyesterrecycling

‘Recycling of polyester fibers in composites’ werd de winnaar in de categorie Smart Industry. Om het afval in de textielindustrie terug te dringen onderzochten zij een manier om polyestervezels te recyclen. Dit lukte niet, maar de studenten haalden uiteindelijk zeer bruikbare kennis op. Een ‘brilliant failure’, aldus de jury. Projectteam: Bart ten Broeke, Bart van Kessel, Fabienne Coenen, Tran Njoc Tran en Ada Sobczak.

Smartwatch voor dementerenden

Een app voor dementerenden werd het winnende concept in de categorie Areas and Living. Van de smartwatch van ‘Smart city application for disabled people or people with dementia’ werd zelfs al een prototype ontwikkeld en de jury noemde het concept, ondanks de lastige doelgroep, bruikbaar en erg overtuigend. Studenten: Yusha Plegt, Liliana Fadda, Laura Heuten, Katleen Schipper, Brunhilde Wessels, Dennis Teussink en Sanne Krukkert.

Saxion Research Award

De Saxion Research Award voor beste onderzoek ging naar Marianne Six Dijkstra van het lectoraat Gezondheid & Bewegen. Zij onderzocht in hoeverre de variatie in hartslag een betrouwbare graadmeter kan zijn in het bepalen van de gezondheid van werknemers en ontwikkelde een toepassing om dat te meten. Overige genomineerden waren Wilco Bonestroo van het lectoraat Mechatronica en Edmun Schaefer van Life Science, Engineering & Design.

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.