Screen Shot 2019-06-18 at 16.30.39.png

Zo dragen Tom en zijn groepsgenoten bij aan gendergelijkheid

Onlangs ondertekende Saxion de Sustainable Development Goals om studenten en medewerkers te stimuleren bij te dragen aan het behalen van deze duurzame ontwikkelingsdoelen. Vier Bestuurskunde-studenten zijn hier al mee bezig. Zij helpen enkele internationale maatschappelijke instellingen bij het vergroten van de zichtbaarheid van hun werk.

De zeventien Sustainable Development Goals (SDG) werden eind maart door Saxion ondertekend en zijn door de Verenigde Naties in het leven geroepen om voor 2030 een eind te maken aan de wereldwijde armoede, ongelijkheid en klimaatverandering. Tweedejaars Bestuurskunde-studenten Karijn Lodewijks, Jasper Diesveld, Niek Berkelaar en Tom Leussink waren al vóór deze ondertekening bezig met deze doelen. Voor een StadsLAB-opdracht helpen zij WO=MEN, een Dutch Gender Platform. Zij zijn de Nederlandse SDG 5-coördinator en dragen als lobby-organisatie bij aan wereldwijde gendergelijkheid en respect voor vrouwenrechten.

Zichtbaarheid

Het doel van de studenten is om, zowel richting de politiek als het publiek, de zichtbaarheid te vergroten van het werk en de impact van zeven bij WO=MEN aangesloten ontwikkelings- en vrouwenrechtenorganisaties in Nederland én in (post-)conflictlanden. Deze organisaties zitten onder meer in Colombia, Burundi, Soedan, Afghanistan, Syrië, Congo en Yemen. “Ze doen goed werk, maar het zijn kleine organisaties die moeite hebben met het zichtbaar maken van wat ze allemaal doen,” vertelt Tom. “Dat maakt het soms lastig voor hen. Wij helpen ze om die zichtbaarheid te vergroten.”

We leren mensen kennen die echt heel goed werk doen en dat is vooral heel inspirerend.

Tom Leussink, tweedejaars Bestuurskunde-student over hun StadsLAB-opdracht

Hulp

De studenten hebben een plan uitgeschreven hoe de organisaties dit kunnen doen. “En we hebben ook al redelijk concreet hoe dat precies in elkaar moet steken, maar communicatie is met onze Bestuurskunde-achtergrond niet onze expertise. Daarom hopen we hier vanuit Saxion of misschien wel van buitenaf hulp bij te krijgen. Daar zijn we mee bezig. Het is een project dat veel tijd kost en het idee is nu om te kijken of het volgend jaar opgepakt kan worden door studenten van een marketing- of communicatieopleiding.”

Inspirerend

De studenten zijn blij dat ze kunnen bijdragen aan de duurzame ontwikkelingsdoelen en hopen dan ook dat er snel een vervolg komt aan hun opdracht. “Het is een hartstikke leuk project: internationaal en ook wel met een bepaalde verantwoordelijkheid. We leren mensen kennen die echt heel goed werk doen en dat is vooral erg inspirerend,” aldus Tom. “We hopen dat andere studenten het volgend jaar mooi af kunnen sluiten.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.