Kleding
Studentenleven

Duurzame mode tijdens de Dutch Sustainable Fashion Week

Wat je draagt heeft impact op andere mensen en het milieu. Om zoveel mogelijk mensen op positieve wijze bewust te maken van duurzame mode, begint vandaag landelijk de Dutch Sustainable Fashion Week. Ook vanuit alumni en studenten wordt daar aan bijgedragen.

In Enschede wordt de Dutch Sustainable Fashion Week georganiseerd door Fashion & Textile Technologies-alumnus Sofie van der Stelt. Vandaag is ze aanwezig bij het pop up-kledingatelier in het DCW-pand aan de Spoordijkstraat 132. Daar laten 24 studenten en Sheltersuit-medewerkers zich vrijwillig opsluiten om twaalf uur lang non-stop kleding te maken. Met deze actie bootsen ze de omstandigheden na waar fabrieksarbeiders in Bangladesh en China dagelijks mee te maken hebben. Lees meer in het interview dat wij met Sofie hielden.

In Deventer zijn er meerdere activiteiten op verschillende locaties. De week wordt georganiseerd door oud-student Jorien Vermeer. “Kleding kan niet zomaar drie euro kosten, daar heeft iemand anders voor moeten betalen.”

Roos Herder, (student Master Innovative Textile Development) organiseert de Dutch Sustainable Fashion Week in Zwolle. Lees hier het interview dat de Stentor met haar hield.

SaXcell

Dat duurzame mode belangrijk is, werd ook afgelopen Prinsjesdag nog duidelijk. ChristenUnie-kamerlid Carla Dik-Faber droeg bijvoorbeeld een outfit waar de SaXcell in is verwerkt. Haar outfit bestond uit een broek en een kimono, waarin ze deze vezel combineert met zeewier. SaXcell is een afkorting van Saxion cellulose, een innovatieve cellulosevezel geproduceerd uit katoenafval. Deze stof is ontwikkeld door het Saxion-lectoraat Smart Functional Materials. Ook ontving datzelfde lectoraat afgelopen zomer een subsidie van €300.000,- voor het project ‘Breakthrough in polycotton recycling’. Hiermee willen ze samen met verschillende partners een grote stap zetten in de verwerking van het Nederlandse textielafval tot nieuwe grondstoffen.