Stewardess bij KLM: 'ik ben gelukkiger dan ik als manager op kantoor ooit zal zijn'
Studentenleven

IMG-0957.jpg
Iris Naarding Leestijd Minuten

Elk jaar studeren er tal van studenten af bij Saxion, maar waar komen deze alumni uiteindelijk terecht? Muriel Hartog solliciteerde tweeënhalf jaar geleden bij KLM na het afronden van haar opleiding Tourism Management. “Iedere keer wanneer ik mijn blauwe KLM-pak aan mag trekken, voel ik me trots.”

Hoi Muriel, wat doe je precies?

Ik ben stewardess bij de KLM. De belangrijkste taak is het vervoeren van mensen van A naar B. Daarnaast streeft KLM ernaar passagiers tijdens de vlucht een memorabele ervaring te geven.

Wat is je functie als stewardess en welke taken horen daarbij?

Ik ben momenteel 1-bander. Dit betekent dat ik mensen serveer in de economyclass. Na drie jaar werkervaring is er promotie mogelijk naar 4-bander, oftewel de functie purser. Veel dingen gaan bij KLM op senioriteit. Het hoogst haalbare voor een stewardess is Senior Purser. Dit kun je worden nadat je een aantal jaren als purser gewerkt hebt. De banden staan voor het aantal strepen op de mouw van ons jasje, hieraan kun je dus ook zien wat voor functie iemand heeft aan boord. Een purser is dus eigenlijk de teamleider.

Passagiers zien ons vaak als de persoon die hen te eten en drinken geeft. Echter is onze belangrijkste taak aan boord de veiligheid: wanneer er een calamiteit uitbreekt moeten wij direct handelen. Denk hierbij aan een brand, decompressie of wanneer een passagier onwel wordt. Dit leer je allemaal tijdens een interne cursus van KLM en deze wordt jaarlijks herhaald. Ook praat je met collega’s hoe je bepaalde problemen adequaat kunt oplossen.

Hoe ben je hier terecht gekomen?

Als klein meisje droomde ik er al van om stewardess te worden. Toen ik ging studeren, vergat ik mijn kinderdroom. Ik wist dat ik meer in mijn mars had en ging Tourism Management studeren. Tijdens mijn stages heb ik veel verantwoordelijkheden gehad en hier heb ik enorm veel van geleerd. Ik besefte me wel dat ik nog zo jong was en al zo veel stress kende. Op dat moment kwam de vacature open bij KLM, waar ik op heb gesolliciteerd. Tweeënhalf jaar later heb ik nog geen moment spijt gehad.

Wat is het leukste aan je werk en waarom?

Elke reis ontmoet ik nieuwe collega’s en altijd weten we er samen een geweldige vlucht van te maken. Ik ontmoet vaak nieuwe mensen en natuurlijk niet te vergeten: de geweldige bestemmingen waar KLM op vliegt. Als je intercontinentaal vliegt heb je minimaal 24 uur de tijd op ‘de route’. Soms is dit zelfs 48 uur of 72 uur. Dat voelt als betaald op vakantie gaan!

Wat is het allerleukste aan je werk?

Elke reis is weer bijzonder. Betaald, voor je werk, naar de andere kant van de wereld mogen vliegen is iets onbeschrijflijks. Wanneer we verblijven op ‘de route’ wordt alles voor je geregeld: geen check-in/out, een taxi naar het hotel, de hotelkamer en zelfs het eten en drinken.

Is dit je droombaan?

Ondanks dat het mijn ambitie was om mijn opleiding te gebruiken om carrière te maken in het hotelwezen, heb ik geen seconde spijt van mijn keuze. Ik ken weinig stress (behalve van jetlags), ik ontmoet dagelijks nieuwe mensen en ik vlieg de hele wereld over. Voor nu geniet ik van mijn werk, maar mijn ambitie is om binnenkort het traject tot purser te starten, om zo toch meer uitdaging in mijn werk te vinden.

Wat is je het meest bijgebleven uit je Saxion-tijd?

Ik kan me herinneren dat we de term ‘gastvrijheid’ non-stop hoorden en ik op een gegeven moment dacht ‘ja, nu weet ik het wel’. Nu kan ik juist hierdoor passagiers een memorabele ervaring geven aan boord, omdat ik zo veel heb mogen leren over gastvrijheid. Communicatie is ook heel belangrijk aan boord, er zijn altijd wisselende collega’s en nieuwe passagiers. Deze komen uit verschillende landen en hebben verschillende manieren van communiceren en kijk op gastvrijheid.

Daarnaast ben ik enorm blij met het reflecteren wat ik vaak heb moeten doen tijdens mijn studie. Om het traject voor purser in te mogen gaan is het belangrijk dat je een goede zelfreflectie uit kan voeren. Tijdens mijn opleiding heb ik dit dus al vaak moeten doen en hier al enige ervaring in opgedaan.

Heb je nog tips voor studenten die ook zo’n mooie baan willen vinden?

Doe werkervaring op tijdens je studie, voltooi je stages zo succesvol mogelijk en pak de kansen die op je pad komen. Maar bovenal: doe waar jij gelukkig van wordt. Dat klinkt misschien cliché, maar ik ben nu veel gelukkiger dan ik als manager op kantoor ooit zal zijn.

IMG-0957.jpg

Iris Naarding

Iris Naarding is een thesisstudent Hotel Management in Apeldoorn met een grote passie voor hospitality, in de brede zin van het woord. Iris is spontaan, nieuwsgierig en altijd in voor een praatje of een goed verhaal. Naast schrijven voor de nieuwsredactie uit zij haar creativiteit graag in haar bullet journal en in haar vrije tijd kookt zij graag voor vrienden en kun je haar tegenkomen bij hotspots in Apeldoorn.