tom (2).jpg
Open dag

Studiekiezer informeren met online open dagen: ‘Mooi hoe alles samenkomt’

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Het was even schakelen voor de Dienst Marketing & Communicatie van Saxion toen vorige maand werd besloten dat de open dagen niet door konden gaan vanwege de corona-uitbraak. Met man en macht werd gewerkt aan een online variant en afgelopen weekend was het dan zover. Projectleider Lauren Grandia zag de potentiële studenten uitgebreid geïnformeerd worden. “Iedereen heeft zó goed samengewerkt, echt ontzettend mooi om te zien.”

Toen de overheid op 12 maart besloot om vanwege de uitbraak van het coronavirus samenkomsten van meer dan honderd personen tot nader order te verbieden, ging bij Saxion een dikke streep door de open dagen van 21 maart, 28 maart en 4 april. “Maar we hebben eigenlijk direct al gekeken naar een plan b”, vertelt marketingadviseur Lauren Grandia als projectleider van de online open dagen. “In iets meer dan een maand tijd hebben we de hele open dagen omgegooid. Dat was wel even heftig. Het was veel werk, maar het was ook heel mooi om te zien hoe alles dan samenkomt. Zo heeft bijvoorbeeld het videoteam op afstand docenten en studenten begeleid om de voorlichtingsvideo’s zo goed mogelijk op te nemen.”

Interactie in stand houden

Ruim een maand lang werken studenten, docenten, de video-unit en de marketing & communicatie-afdeling van Saxion aan tal van video’s, lijsten met veelgestelde vragen, livestreams en andere manieren om de studiekiezer zo goed mogelijk te begeleiden bij hun keuze. “We zijn echt op zoek gegaan naar hoe we de basiselementen van de fysieke open dagen konden behouden. Je wil bijvoorbeeld de interactie tussen de studiekiezer en onze studenten in stand houden. Dit hebben we gedaan door ons platform IntoSaxion aan te jagen en door livestreams in te richten, waar mensen live vragen kunnen stellen aan studenten en docenten van elke opleiding.”

Soepel verlopen

Afgelopen weekend was het zover: drie dagen lang stond de website van Saxion in het teken van de online open dagen. Waar op vrijdag tientallen video’s werden gelanceerd over onder meer de verschillende opleidingen, branches, locaties, het studentenleven en studeren met een functiebeperking, stonden zaterdag en zondag in het teken van de livestreams. Lauren: “Ik kijk er heel positief op terug. Het is allemaal soepel verlopen en volgens mij hebben we de studiekiezer heel goed kunnen helpen. Aan het einde van de livestreams ontvingen we vaak bedankjes van tevreden mensen die op al hun vragen antwoord hadden gekregen.  Het was leuk om te doen en ook echt respect voor de studenten en docenten die met z’n tweeën toch een beetje tegen een muur aan het praten waren, aangezien niemand via beeld of geluid terug kon praten. Dat deden ze toch maar even. Ze gingen gewoon mee in de flow.”

(tekst gaat verder onder kader)

Top 5 meest bezochte livestreams

Zondag waren er tijdens het piekmoment van de livestream van Toegepaste Psychologie bijna 150 bezoekers tegelijk aanwezig in het digitale klaslokaal. Dit was dan ook de populairste opleiding tijdens de online open dagen van Saxion. De livestreams van respectievelijk de opleidingen Creative Business, Verpleegkunde, Fysiotherapie en Podotherapie (gecombineerd) en Social Work maken de top 5 compleet.

Goede aanvulling

Ondanks de positieve berichten is het voor een daadwerkelijke evaluatie nog iets te vroeg. “Of je echt dezelfde resultaten behaalt, is natuurlijk afwachten. Normaal gesproken zouden de open dagen bijdragen aan het aantal aanmeldingen en dat ga je later pas zien." Een vervanger voor de fysieke open dagen wordt het in ieder geval niet. "Het is een mooie oplossing in deze tijd, maar online kun je nooit de sfeer creëren zoals je die offline kunt beleven. Ook dingen als de praktijklabs kun je online natuurlijk niet over brengen. Het online verhaal zal vooral een goede aanvulling zijn op de bestaande open dagen en het grote voordeel is dat de video’s duurzaam zijn: daar kunnen we nog heel lang van profiteren.”

(tekst gaat verder onder tweet)

Betrokkenheid

Bovendien kende de online open dagen nóg een mooie bijkomstigheid. “Het is zo bijzonder, maar in deze tijden, die natuurlijk een negatieve aanleiding hebben, is dit voor ons ook een kans geweest. Al die mensen – studenten, docenten, de video-unit, Dienst Marketing & Communicatie – hebben zóveel betrokkenheid getoond en zó goed samengewerkt’, besluit Lauren. “Dat is echt ontzettend mooi om te zien.”

Online open dagen gemist?

Vanwege de corona-uitbraak is de inschrijftermijn voor de meeste opleidingen verschoven van 1 mei naar 1 juni. Heb jij de online open dagen van Saxion gemist? Geen paniek! De livestreams van zaterdag en zondag kun je binnenkort terugkijken op ons Youtube-kanaal. Houd daarvoor onze socials in de gaten. Ook kun je nog steeds je vragen stellen aan onze studenten via IntoSaxion. Hier delen meer dan 300 studenten informatie en ervaringen over hun opleiding.

Heb jij vragen voor Saxion-studenten?

Stel ze via IntoSaxion!
Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.