Mees Wijnen
Corporate

Diversiteit en inclusie bij Saxion: wat gebeurt er?

Anne Hurenkamp
Anne Hurenkamp Leestijd Minuten

Saxion wil een organisatie zijn waar iedereen er toe doet, iedereen dat ook zo beleeft, zichzelf kan zijn en zich thuis voelt. Dat geldt voor studenten, medewerkers en onze relaties. Mees Wijnen is sinds begin dit jaar adviseur Diversiteit en Inclusie bij Saxion. We vroegen hem wat zijn functie inhoudt en hoe we als hogeschool blijven bouwen aan diversiteit en inclusie. Het onderwerp is deze weken actueler dan ooit.

Mees, hoe ziet jouw rol er uit als adviseur Diversiteit en Inclusie?

“Ik geef invulling aan mijn rol vanuit de Dienst Onderwijs en Student Support (OSS). Het is mijn taak en ook mijn persoonlijke missie om diversiteit en inclusie verder binnen Saxion op de kaart te zetten. Binnen onze hogeschool gebeurt er al vrij veel op dit gebied. Ik ben bezig al die mooie, losse initiatieven zoveel mogelijk onder één paraplu te hangen. Minder versnippering en meer samenhang creëren, zou je kunnen zeggen.”

Ik kan me voorstellen dat je daarvoor zelf ook veel met dit onderwerp hebt. Klopt dat?

“Zeker. Ik ben lang betrokken geweest bij de doorstroom van mbo’ers naar het hbo. In het Toptraject vmbo-mbo-hbo dat we hebben ontwikkeld, bereikten we alleen maar studenten met een westerse achtergrond. Zelf realiseer ik me de afgelopen jaren steeds meer dat we in bepaalde, vaak onbewuste denkpatronen zitten. Dat we met onze eigen blik, aannames en verwachtingen naar mensen met een bepaalde afkomst, geaardheid of functiebeperking kijken. Ik hoorde van een mbo-student, die de stap naar het hbo willen zetten, dat zij in haar omgeving hoorde: ‘Ach, over twee jaar loop je toch achter de kinderwagen.’ Dat soort vooroordelen en verwachtingen zorgen ervoor dat deze doelgroep het extra lastig heeft. Dat studenten soms hun ambities bijstellen of simpelweg niet op de plek belanden waar ze hadden willen uitkomen.”

Zelf raakte je geïnspireerd door een studiereis naar Los Angeles, begreep ik.

“Ja. Vanuit het Expertisecentrum Diversiteit (ECHO) leerden we met onze delegatie van drie collega’s hoe inclusie en talentontwikkeling daar een grote rol spelen bij het vergroten van studiesucces. Hoe ondersteuning van studenten uit minderheidsgroepen er toe leidt dat ze vanuit de community colleges met een studierendement van 95% doorstromen naar de universiteiten.”

Saxion heeft ook bijzondere aandacht voor LGBTI+ers, zo bleek ook vorige week weer.

“Recent werd een Saxionstudent in het Enschedese uitgaansleven mishandeld. Al speelde de mishandeling niet op Saxion: hij is wel één van onze studenten en daarmee onderdeel van onze community. Het geeft aan hoe kwetsbaar deze doelgroep nog steeds is. Als hogeschool keuren we de gebeurtenissen enorm af. We doen er alles aan om ook voor onze LGBTI+ studenten en -medewerkers een school en organisatie te zijn waar juist hun diversiteit omarmd wordt. Ik werk veel samen met Marco Strijks–Boedhoe die in het Th!nk With Pride-netwerk, namens Saxion een actieve rol speelt. We hebben een goed nationaal en internationaal netwerk als het gaat om LGBTI+ rechten van onze studenten en medewerkers.”

Wat gaan we concreet merken van het Saxionbeleid rond Diversiteit en Inclusie?

“Begin 2019 hebben we het platform Inclusie opgericht, waarvan Nursel Akdeniz voorzitter is. We stelden een A3 met speerpunten op en deelden die met het College van Bestuur. De komende jaren willen we dat het onderwerp, nog sterker, overal zijn weg gaat vinden binnen Saxion. Dat ons personeelsbestand een betere afspiegeling wordt van de samenleving, dat het onderwerp een rol krijgt in ons nieuwe Saxion Onderwijs Model, dat docenten geschoold worden in diversiteit en inclusie. De trainingen die collega’s Bart van Haaster en Safoura Ghaeminia vorig jaar als pilot bij Saxion gaven, zijn zeer goed ontvangen. Ik heb daar zoveel positieve geluiden over gehoord. Die kennis kan meegenomen worden bij nieuwe trainingen en vormen van onderwijs.”

Voldoende om mee aan de slag te gaan dus?

“Dit jaar zou bij Saxion vooral in het teken staan van het bundelen van alle initiatieven. De coronamaanden zorgen ervoor dat we voornamelijk naar online oplossingen hebben moeten zoeken. Toch komt er ook weer een andere tijd. Diversiteit en inclusie gaan overal hun weg vinden bij Saxion. We staan als hogeschool midden in een wereld die de laatste maanden gekenmerkt wordt door polarisatie, terwijl we zoveel méér kunnen bereiken met onderling begrip: met aandacht en respect voor alle unieke kenmerken, eigenschappen, kennis en culturele achtergronden die we als mensen bezitten. Uiteindelijk draait het er om hoe we samen kunnen leven in een wereld waar we in gesprek kunnen gaan over onze verschillen, ons daar veilig bij voelen en juist van elkaar kunnen leren.”

Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp is redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie van Saxion. Schrijven maakt haar gelukkig. Vooral als het om een persoonlijk portret of over onderzoek gaat. Als lezer, luisteraar, schrijver en podcaster gaat Anne ook graag op zoek naar mooie verhalen uit de geschiedenis van de popmuziek. In haar vrije tijd is ze bovendien boekenliefhebber en Beatlesblogger.