Cleantech
Studentenleven

Smart Solutions-studenten worden tweede tijdens digitale Cleantech Battle

Schimmels in je huis: normaal een teken van een vochtprobleem, maar wist je dat het ook heel duurzaam kan zijn? Studenten van het Smart Solutions Semester deden onderzoek naar bio-based binders, oftewel schimmels als bindmiddel in bouwconstructies. Zij wonnen daarmee de tweede prijs tijdens de Cleantech Battle, waar mbo-, hbo- en wo-studenten jaarlijks strijden om het meest duurzame en innovatieve Cleantech-idee.

Het onderzoek naar bio-based binders is uitgevoerd door Sharon Roukens (Bouwkunde), Kylian Potgieter, Heide van der Mel (beiden Chemie), Joep Jan Gerber en Joep Spit (Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek).

Hoi Joep Jan, waarom deden jullie mee aan de Cleantech Battle?

“We hebben tijdens het Smart Solutions Semester onderzoek gedaan naar bio-based binders. Vervolgens vertelde onze tutor Everaard Aandekerk over de Cleantech Battle en dat wij best kans zouden maken om daar te winnen. Toen heeft hij ons opgegeven.”

Waar ging jullie onderzoek over?

“Ons project heet bio-based binders en dat gaat over de schimmel Aureobasidium pullulans. Deze schimmel produceert exopolysaccharide, dat als bindmiddel kan dienen in een bouwconstructie. Wij hebben onderzoek gedaan naar hoe sterk die lijm is die de schimmel produceert. Dit hebben we uitgeschreven en het lectoraat Sustainable Building Technologies heeft dat meegenomen naar een conferentie. Ook hebben we het verslag dus we opgestuurd naar de Cleantech Battle.”

En daar waren ze enthousiast.

“Ja, vorige maand kregen we opeens bericht dat we op donderdag 18 juni in de finale zouden staan. Normaal gesproken zou die in Zutphen zijn, maar nu moesten we een video opnemen. Deze werd op de finaledag afgespeeld en daarna moesten we enkele vragen beantwoorden van de jury. Toen alle vijf de finalisten waren geweest, werd bekend gemaakt wie er had gewonnen en wij werden tweede.”

Hoe vond je dat?

“Super leuk, natuurlijk. In februari hebben we het project al afgerond en toen zijn we eigenlijk allemaal onze eigen weg gegaan. Op een gegeven moment krijg je dan een mail dat je in de finale zit. We hebben er heel veel tijd ingestoken en als je dan erkenning krijgt en ook daadwerkelijk tweede wordt, dan is dat heel mooi. Dat vonden we allemaal enorm leuk om te horen.”

Waarom zijn bio-based binders eigenlijk zo duurzaam?

“Omdat het een vervanging kan zijn van de zware chemicaliën die normaal gesproken worden gebruikt in de lijm. Het is vrij simpel te produceren: je hebt eigenlijk alleen voedingsstoffen nodig die makkelijk te verkrijgen zijn, zoals suikers. En dan produceert het uit zichzelf de secretie die als binder kan dienen.”

Wat hebben jullie eigenlijk gewonnen?

“De tweede prijs leverde tweeduizend euro op. Die gaan we onderling natuurlijk verdelen, maar dat is een mooi zakcentje. Toch niet verkeerd!”

Check hieronder de livestream van de finale. Met vanaf 26:40 de presentatie van het projectgroepje van Joep.

Deze ontwikkeling wordt (mede) gefinancierd vanuit de Kwaliteitsafspraken.

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.