people-2943117_1920.jpg
Studentenleven

Studenten werken aan crowdmanagement-oplossingen tijdens eerste UNWTO Students League

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Zes studententeams van Saxion, Breda University of Applied Sciences en NHL Stenden Hogeschool hebben in juni drie weken lang gewerkt aan innovaties voor de Nederlandse toerisme-industrie. Afgelopen vrijdag presenteerden zij online hun oplossingen aan een internationale vakjury en die verkoos een team van NHL Stenden Hogeschool tot winnaar.

Foto: stock (pre-corona)

Het was de eerste keer dat de Students League van de World Tourism Organization (UNWTO) in Nederland plaatsvond. Saxion-docent Jan Willem Meijerhof was een van de initiatiefnemers die de internationale studentencontest naar ons land haalde om studenten meer bij de internationale organisatie te betrekken en ze meer bewust te maken van het werk van lokale en regionale toerismeorganisaties. Van 1 tot en met 22 juni gingen toerisme-, leisure- en hospitality-studenten van de drie deelnemende hogescholen daarom voor opdrachtgever Kennisnetwerk Destinatie Nederland (KDN) aan de slag met vraagstukken rondom visitor management.

Augmented Reality-game

Vanwege de corona-uitbraak en de daarom ingestelde social distancing is het een nog urgentere uitdaging geworden om veilig toerisme in Nederland weer mogelijk te maken. KDN daagde de studenten dan ook uit om nieuwe innovatieve manieren te vinden om bezoekersstromen in steden en regio's te managen. De augmented reality-game GemQuest van Team Stenden’s For Future (NHL Stenden Hogeschool) is uiteindelijk als winnaar naar voren gekomen. Hiermee kunnen gebruikers geanimeerde ‘hidden gems’ vinden via de camera op hun telefoon. Door de GemQuest-app te openen wordt de locatie van de gebruiker herkend en de camerafunctie op een heatmap geeft realtime informatie over de drukte op een bestemming. Het team won een sponsorprijs vanuit Kennisnetwerk Destinatie Nederland en vanuit UNWTO een professionele privilege met toegang tot een internationaal netwerk in de publieke en private sector.

Saxion-teams

Team C-!T van Saxion bedacht het concept C-Holland, waarbij zij een platform met mobiele applicatie hebben uitgewerkt in een visitor management-toepassing voor bezoekers die hun bezoek gepland hebben, spontane bezoekers en (lokale) ondernemers. Saxion Team 2 bedacht met Safetrippers een oplossing waarbij heatmaps gebruikt worden om drukte te stroomlijnen, gebaseerd op de behoeften in de vorm van activiteiten van de bezoekers. Beide teams vielen niet in de prijzen, maar wie weet volgt er snel een nieuwe kans. In september volgt eventueel een nieuwe editie van de Students League.

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.