Studente achter laptop
Onderwijs

Eerste Meet & Greets achter de rug: ‘Dit is precies waarom we het bedacht hebben’

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

De academies en opleidingen stonden afgelopen maart startklaar om toekomstige voltijdstudenten met open armen te ontvangen tijdens de nieuw opgezette Meet & Greets. Maar net als bij veel andere activiteiten stak het coronavirus hier een stokje voor. Afgelopen week vonden online alsnog de eerste sessies plaats. “Juist in deze digitale tijd is het belangrijk dat je weet waarvoor je kiest.”

In december vorig jaar werd bekend dat de studiekeuzecheck komend studiejaar vervangen wordt door de Meet & Greet. Net als met het 100-dagen-programma wilden Onderwijs en Student Support en het StudieSuccesCentrum met sessies in de lokalen van Saxion inzetten op ontmoeting en binding. Vanwege het coronavirus kan dit niet fysiek, maar online zijn die begrippen lastig na te streven. “Je wil elkaar zien rondlopen”, vertelt projectleider Itje Wijshake. “Maar we zijn gewoon gaan kijken wat er mogelijk is.”

Welkom voelen

De toekomstige Saxion-studenten kunnen tijdens de online Meet & Greet-sessies, waarvan de eersten begin juni plaatsvonden, in een digitale omgeving vragen stellen aan docenten en studenten van de opleiding waarvoor ze zich aangemeld hebben. “Maar jongeren zijn niet gewend zomaar hun camera aan te zetten. Het is dus een beetje zoeken: wat doen ze wel en wat doen ze niet. We willen de studenten graag helpen om zich welkom te voelen bij Saxion en hopen alle vragen die ze hebben te beantwoorden. Het werken aan sociale binding hebben we wel een beetje losgelaten.”

Projectleider Itje Wijshake over de eerste online Meet & Greets

Dezelfde online omgeving

Itje vindt het belangrijk dat de Meet & Greets doorgang vonden. “Juist in deze digitale tijd is het belangrijk dat je weet waarvoor je kiest. Daarnaast worden de sessies in dezelfde omgeving aangeboden als ons online onderwijs. Dus als studenten daar vragen over hebben, kunnen ze dat ook direct zien. Een aantal opleidingen zegt nu ook: we willen toch inzetten op het ontmoeten. Die gaan in groepjes aan de slag met een opdracht. Maar dat is per opleiding verschillend en heeft ook te maken met het aantal aanmeldingen en de werkdruk van de docenten.”

Positieve reacties

De eerste online Meet & Greets verliepen soepel en de opleidingen kregen positieve reacties van de studenten. “We hebben de studenten aangemoedigd veel vragen te stellen en dat liep als een tierelier: hoe gaat dat straks met online onderwijs? Kom ik de andere studenten uit deze sessie straks tegen? En is dat 100-dagen-programma iets voor mij? Na het zien van een van de sessies dacht ik: dit is precies waarom we de Meet & Greets bedacht hebben en waarom het belangrijk is elkaar voor de vakantie even te zien. Natuurlijk waren het voor een deel vragen die ook tijdens de online open dagen zijn gesteld, maar als je op een gegeven moment echt voor een opleiding gekozen hebt, is de lading anders. Aan het einde van de sessies werden we uitgebreid bedankt door de studenten: ‘Bedankt voor de heldere informatie, heel erg fijn.’”

Groot compliment

Of de Meet & Greets voor de instromers in februari wél fysiek kunnen plaatsvinden, is volgens Itje koffiedik kijken. “Maar ik ben heel blij dat we voor nu in ieder geval de omschakeling hebben kunnen maken. Als je bedenkt dat we meer dan zestig voltijdopleidingen hebben, die allemaal aan dagdeel hebben georganiseerd in vrij korte tijd én te maken hadden met al die andere online zaken, dan moeten we een groot compliment maken naar onze collega’s.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.