Jaap Knotter hurkt bij ringspinmachine
Onderzoek

Coldcase-project wint Computable Award: 'Perfecte steun in de rug'

Opsporingsonderzoek naar cold cases effectiever maken, maar ook nabestaanden het gevoel geven dat ze niet zijn vergeten, dat is wat lector Jaap Knotter wil met Coldcase Research Project, Solved & Unsolved. Onder meer vanwege de unieke samenwerking tussen Saxion, Politie Academie en Icologiq heeft dit project een Computable Award in de categorie 'Onderwijsproject' gewonnen. "Nu moeten we het project een vervolg gaan geven."

Computable publiceerde alle cijfers en gemiddelde percentages achter de uitslag. Het Coldcase-project kreeg 25,97% van de stemmen van de jury en maar liefst 34,78% van de stemmen van het publiek.

Tijdens de live-uitzending van de Computable Awards 2020 zijn er in totaal 20 Computable Awards uitgereikt. Dit jaar werden de prijzen overhandigd in het Scala Theater bij Jaarbeurs in Utrecht, maar werden winnaars ook thuis of op kantoor verrast met de award. Eva Brouwer presenteerde de show, waarbij het thema ‘changing times’ volledig was toespitst op de veranderende tijd waarin wij leven.

Lector Jaap Knotter was verrast met de winst. Ondanks dat de organisatie de kandidaten had verteld op bezoek te gaan bij de winnaar, hadden ze niks losgelaten over wie dat zou zijn. “En we dachten zelf: dat is geen goed teken. Ik was stiekem dus al een beetje pissed off en zat tijdens de uitreiking wat artikelen te lezen, toen ik opeens onze namen voorbij hoorde komen. Dat was wel heel erg gaaf. Ik heb toen direct gebeld met Peer Reinhard, de CEO van Icologic en onze penvoerder, die onder meer met een student van het project in Enschede zat. Daar kwamen ze aan de deur en zo hebben zij, met mij aan de telefoon, de prijs in ontvangst genomen.”

Een feestje werd er door corona niet gevierd, maar uiteraard is Jaap blij met de award. “Zo’n prijs is natuurlijk de perfecte steun in de rug. Nu moeten we het project een vervolg gaan geven. We willen de techniek doorontwikkelen en begin volgend jaar een prototype opleveren. Vervolgens moeten we samen met het werkveld, de Nationale Politie en het Openbaar Ministerie, afstemmen hoe we dit gaan doorontwikkelen tot een mooi collectief programma en een combi gaan maken met andere kennisinstellingen. Het zou heel gaaf zijn om dit als collectief in gang te zetten, zodat je meer manuren tot je beschikking hebt en echt denkkracht kan gebruiken. Daar worden nu verkennende gesprekken voor gevoerd en ik denk dat we een prachtige coalitie kunnen worden, die met behulp van studenten nog veel meer cold cases nieuw leven in kan blazen.”

Over het Coldcase-project

Coldcase Research Project, Solved & Unsolved werd in 2019 met behulp van expertisecentrum TechForFuture opgezet door Jaap Knotter, die sinds 2014 vanuit de Politieacademie bij Saxion is gedetacheerd als lector Advanced Forensic Technology.

Tijdens dit tweejarige project werkt hij met zijn lectoraat samen met de nationale politie, de Politieacademie, Pandora Intelligence, Icologiq en Factor Veiligheid en wil hij nieuwe, op datascience geïnspireerde technologie ontwikkelen om opsporingsonderzoek naar moord, doodslag en andere cold cases effectiever en efficiënter te maken. Een van de manieren om dat te realiseren is door de nieuw ontwikkelde technologie en de verkregen inzichten te integreren binnen de minor Cold Case, waar studenten vastgelopen politieonderzoek nieuw leven inblazen