Virtual Reality Bril

Verplegen met een VR-bril op je neus

Studenten en verpleegkundigen kunnen straks met hulp van virtual reality (VR) verpleegtechnische handelingen aan het bed oefenen. Met een VR-bril op, tijdens hun studie of bij de tweejaarlijkse proeve van bekwaamheid. Hoofddocent en onderzoeker Richard Evering vertelt hoe Saxion nu met de zorg en het mkb sleutelt aan een simulatieomgeving om virtueel te oefenen met het inbrengen van een neus-maagsonde: “Dit levert veel nieuwe mogelijkheden voor het onderwijs. Op locatie en op afstand.”

Of je nu Verpleegkunde studeert of al in de zorg werkt: het oefenen en blijven trainen van verpleegtechnische handelingen is belangrijk voor iedereen die nu of straks patiënten verpleegt. In samenwerking met praktijkpartners doen het lectoraat Technology, Health & Care en het lectoraat Ambient Intelligence onderzoek naar toepassing van VR voor het trainen van verpleegtechnische vaardigheden. Studenten (stagiairs en vanuit het Smart Solutions Semester) hebben op basis van een protocol voor het inbrengen van een neus-maagsonde een eerste concept VR-training ontwikkeld.

Realistische situaties oefenen met VR

“Eén van onze stagiairs van de opleiding Creative Media and Game Technologies (CMGT) heeft zo’n simulatieomgeving gebouwd. Een andere student gaat daar nu mee verder,” vertelt Richard Evering. “Het is de bedoeling dat studenten een VR-bril opzetten, daarmee een ruimte in lopen en dan keuzes voorgelegd krijgen over de handelingen die ze moeten verrichten. Was je bijvoorbeeld je handen of spreek je eerst de patiënt aan? Welke spullen leg je klaar en op welk moment trek je eigenlijk je handschoenen aan? In zo’n VR-omgeving beogen we meer realistische situaties te kunnen oefenen zoals het simuleren van mogelijke reacties van de patiënt wanneer een neus-maagsonde niet goed wordt ingebracht.”

Samenwerking met partners uit de zorg en het mkb

Toekenning van een Kiem 2020-subsidie van regieorgaan SIA biedt Saxion met partners uit de zorg en het mkb (Tendr Dynamics en The Virtual Dutch Men) de kans om vanaf 1 februari 2021 verder te werken aan de ontwikkeling en het testen van VR-toepassingen voor het trainen van de verpleegtechnische handelingen. Verpleegkundigen van Zorggroep Solis, Medisch Spectrum Twente en studenten Verpleegkunde van de Academie Gezondheidszorg (AGZ) werken mee aan het testen van de neus-maagsonde.

Trainen met een VR-bril zorgt ervoor dat méér studenten of professionals, niet afhankelijk van plaats en tijd, hun verpleegkundige skills kunnen oefenen.

Richard Evering.jpg
Docent-onderzoeker Richard Evering over de mogelijkheden voor onderwijs en bijscholing met VR

In de toekomst ook thuis trainen

“Trainen met een VR-bril zorgt ervoor dat méér studenten of professionals, niet afhankelijk van plaats en tijd, hun verpleegkundige skills kunnen oefenen,” zegt Evering. “Wanneer de VR-bril mobiel is en niet aan specifieke hardware gekoppeld hoeft te worden, is het in potentie zelfs mogelijk om thuis te trainen.” Het gebruik van de VR-bril stelt bovendien meer studenten in staat aan de slag te gaan. “Nu zijn we ook afhankelijk van de beschikbare oefenplekken in onze trainingslokalen, waar poppen op ziekenhuisbedden liggen. Zo’n pop praat bovendien niet terug. Met een VR-bril kun je interactie inbouwen. Bijvoorbeeld wanneer je de handeling nog niet goed, of juist prima verricht.”

Implementeren in het onderwijs

Over een jaar willen de samenwerkingspartners meer duidelijkheid hebben over welke verpleegtechnische handelingen zich goed lenen om te trainen in een VR-omgeving. Studenten vanuit opleidingen als Verpleegkunde, CMGT en Gezondheid & Technologie denken en helpen daarin mee. “Mijn hoop is dat we dit vervolgens kunnen implementeren in het onderwijs,” zegt Evering. “Daar hebben we eind dit jaar meer zicht op. Wie weet kunnen we in 2022 een pilot starten. In het onderwijs en op de werkvloer. Als dat lukt, zijn we goed op weg. Deze VR-toepassingen gaan studenten en professionals straks veel meer mogelijkheden bieden hun vakkennis aan te leren en te onderhouden.”

Dr. Richard Evering is sinds 2011 verbonden aan de Academie Gezondheidszorg (AGZ) en Academie Mens en Maatschappij (AMM) van hogeschool Saxion. Hij is hoofddocent Living Technology en als onderzoeker werkzaam bij het lectoraat Technology Health & Care. Richard verzorgt onderwijs in de bacheloropleiding Verpleegkunde, studieroute Gezondheid & Technologie. Ook is hij onder andere werkzaam in het Smart Solutions Semester en de master Healthcare & Social Work

Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp is redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie van Saxion. Schrijven maakt haar gelukkig. Vooral als het om een persoonlijk portret of over onderzoek gaat. Als lezer, luisteraar, schrijver en podcaster gaat Anne ook graag op zoek naar mooie verhalen uit de geschiedenis van de popmuziek. In haar vrije tijd is ze bovendien boekenliefhebber en Beatlesblogger.