Online onderwijs van Saxion maakt een vliegende start
Onderwijs

100 dagen-programma voor elke nieuwe student toegankelijk: 'Gaf me zekerheid dat ook ík mijn opleiding kan halen'

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Het 100 dagen-programma van Saxion, dat vorig jaar is opgezet voor mbo-studenten die de overstap maakten naar het hbo, is komend studiejaar toegankelijk voor alle nieuwe studenten. Vanwege de coronacrisis verwacht projectleider Elke Tijhuis dat de behoefte aan begeleiding nog sterker aanwezig is en bovendien zijn de eerste verhalen over het traject positief. “100 dagen-programma heeft me echt de zekerheid gegeven dat ook ík mijn opleiding kan halen, ongeacht de studie die ik ervoor heb gevolgd”, aldus student Natalia Vis.

Het 100 dagen-programma werd vorig jaar mede opgezet omdat, vanwege de uitbraak van het coronavirus, mbo-studenten afgelopen studiejaar zonder diploma mochten starten met een hbo-opleiding, mits ze voor 1 januari 2021 alsnog hun diploma haalden. Daarom werd samen met ROC van Twente, Aventus en het Graafschap College in sneltreinvaart het 100 dagen-programma in het leven geroepen: een traject waarbij de student de eerste dagen van de opleiding, vooral op het gebied van studievaardigheden en taal, wordt gecoacht door een ouderejaars hbo-student.

“Maar dit jaar hadden we meer tijd om het op te zetten”, vertelt Elke Tijhuis, projectleider van het 100 dagen-programma. “Daarom hebben we gezegd: we gaan dit aan alle studenten aanbieden, ook aan bijvoorbeeld havisten, vwo’ers en internationale studenten. Ook zij zullen hier behoefte aan hebben, zeker in coronatijd.” Bovendien start het traject komend studiejaar al in maart in plaats van in juni en is er ook geluisterd naar de feedback van de studenten. “Zo worden er bijvoorbeeld meer contactmomenten aangeboden, zodat studenten wat flexibiler zijn, ook in combinatie met hun eigen onderwijsprogramma. Verder zijn de eerste geluiden positief, maar is het lastig om daar wat over te zeggen. We gaan nog evalueren met twee focusgroepen.”

Toegepaste Psychologie-student Natalia Vis over haar deelname aan het 100 dagenprogramma

Persoonlijke begeleiding

Natalia Vis was afgelopen studiejaar een van de deelnemers van het 100 dagen-programma. Zij ging van een mbo-dansopleiding naar de hbo-opleiding Toegepaste Psychologie. “Ik vond dat voor mezelf een grote stap en hoopte dat die kleiner zou worden als ik meedeed aan dit programma. En het heeft me inderdaad heel erg geholpen, vooral omdat er persoonlijke begeleiding was”, vertelt ze. “Ik kon mijn coach alles vragen, bijvoorbeeld hoe zij haar eerste jaar had ervaren en of ze nog tips had voor de lessen en toetsen. En doordat ik al in de zomervakantie bezig was met mijn studie, kon ik me mentaal goed voorbereiden. Het 100 dagen-programma heeft me echt de zekerheid gegeven dat ook ík mijn opleiding kan halen, ongeacht de studie die ik ervoor heb gevolgd.”

Wil jij deelnemen aan het 100 dagen-programma?

Meld je nu aan!
Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.