rainbow-files-on-shelf.jpeg
Studentenleven

Internationale LHBTIQ+-studenten vertellen in webinar over obstakels op de werkvloer

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Saxion organiseert woensdag samen met Workplace Pride en Universiteit Twente een webinar met internationale LHBTIQ+-studenten. Op verzoek van enkele bedrijven vertellen deze studenten tijdens een één uur durende livestream over de uitdagingen waar zij zoal tegenaan lopen, bijvoorbeeld tijdens het stagelopen.

De webinar is de derde uit een reeks van de werkgroep Academia@WorkplacePride en dit keer wordt de livestream opgenomen in de raadszaal van de Gemeente Enschede. Anka Mulder (voorzitter van het College van Bestuur van Saxion), Sterre Mkatini (diversity and inclusion officer van Universiteit Twente) en Daniel Lentink (Creative Business-student en actief bij Th!nk with Pride) behoren tot de sprekers, maar de focus ligt vooral op de internationale LHBTIQ+-studenten van Universiteit Twente en Saxion. Zij vertellen onder meer wat hun verwachtingen waren toen ze in Nederland kwamen studeren, waar ze tegenaan liepen bij het vinden van een stage en welke rol bedrijven kunnen spelen bij het creëren van een veilige omgeving.

De bedrijven willen weten wat ze kunnen doen om internationale LHBTIQ+-studenten zich meer welkom te laten voelen, omdat 60% van de studenten bij het vinden van een stage of baan weer 'in de kast kruipt'.

Workplace Pride, de foundation waar Saxion zich in 2018 als eerste hogeschool bij aansloot, richt zich normaal gesproken op LHBTIQ+’ers op de werkvloer. “Maar enkele aangesloten bedrijven zeiden: laat de studenten ook eens aan het woord”, vertelt Marco Strijks, vanuit Saxion betrokken bij de organisatie van de webinar. “Die bedrijven willen weten wat ze kunnen doen om internationale LHBTIQ+-studenten zich meer welkom te laten voelen, omdat 60% van de studenten bij het vinden van een stage of baan weer 'in de kast kruipt'. Ze willen van hen horen wat zij zoal ervaren en hoe het is gesteld met de sociale veiligheid.”

De webinar ‘Challenges faced by international LGBTIQ+ students’ is woensdag 24 maart van 12.00 uur tot 13.00 uur te volgen via een livestream en is voor iedereen toegankelijk.

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.