Corporate

Dennis Moekotte
Dennis Moekotte Leestijd Minuten

Maakt het uit?! Die vraag werd afgelopen woensdag in Deventer gesteld tijdens het gelijknamige event over ‘jezelf zijn en inclusiever onderwijs’. Een drukbezochte middag die bij droeg aan inclusie en geluk door middel van het delen van ideeën en verhalen.

Gastheer en spreker Jörgen Raymann (Chief Inspirational Officer bij Lenard and Lenard) nam de bezoekers mee in zijn verhaal. Hoogtepunt van de middag was de ondertekening van het manifest ‘Let’s Talk About Yes’. Een manifest tegen seksueel geweld, dat door Saxion voor langere tijd wordt omarmt.

Maar liefst 140 bezoekers waren zowel fysiek als online aanwezig en daarmee waren alle gratis kaarten vergeven.

Jörgen Raymann

William Sanchez is sinds vorig jaar Diversity Officer bij Saxion en hij vertelt: “We hebben een goedgevuld programma over diversiteit en inclusie. We kijken kritisch naar Saxion en kijken ook naar de studenten en bijvoorbeeld het bedrijfsleven om bij te dragen aan een veilige omgeving.”

Tijdens de middag gaf Jörgen Raymann een inspirerende lezing over dat het helpt als je opgroeit in een omgeving waar afkomst, geaardheid of beperkingen geen issues zijn.

Ondertekening Amnesty 1.jpg

Een van de programmaonderdelen was het tekenen van het manifest ‘Let’s Talk About Yes’ van Amnesty International door CvB-voorzitter Anka Mulder en CMR-voorzitter Milan Wolf. “We kunnen veel beleid maken maar we moeten er ook op acteren. Dus hoe gaan we om met grensoverschrijdend gedrag? Door dit manifest te ondertekenen laten we zien dat we grensoverschrijdend gedrag niet accepteren. We kunnen meer en beter en maken stappen zodat we een nog veiliger klimaat creëren binnen Saxion”, aldus Sanchez. Ook het Diversity Office maakt zich hard voor een open en veilig klimaat. Zoek je iemand bij wie je je verhalen kwijt kan? Dan ben je bij het Diversity Office aan het goede adres.

Over diversiteit en inclusie: terugblik op het ‘Maakt het uit?!’ event

Volgens Lucy Bolsenbroek van studievereniging QUEER! is het goed dat Saxion het manifest omarmt. “Mensen zijn altijd blij met ons als verenging. Maar ondanks dat het 2022 is krijgen we soms alsnog van studenten nare dingen te horen. Het gaat grotendeels goed, maar op z’n tijd is het toch een licht probleempje. Daarom ben ik heel erg blij dat het manifest er nu is. Het laat zien dat Saxion sociale veiligheid serieus neemt, waardoor ik veel makkelijker naar Saxion toe kan stappen als er een akkefietje is. Samen kunnen we dan kijken wat de stappen zijn om het te verbeteren.”

Overige sprekers waren Willeke Slingerland, lector van het lectoraat Weerbare Democratie (ABR&R) en Yunus Meijerink, directeur van basisschool Al Ummah. Nadien volgde een gezellige borrel waar werd nagepraat over het onderwerp.

>> Bekijk hier alle foto's van het event

Diversiteit bij Saxion

Diversiteit en Inclusie

Saxion wil een organisatie zijn die diversiteit, talenten en vermogens van studenten en medewerkers optimaal inzet. Een organisatie waar iedereen ertoe doet, waarin iedereen dat ook zo beleeft, zichzelf kan zijn en zich thuis voelt.

Lees meer over Diversiteit en Inclusie binnen Saxion
Dennis Moekotte

Als freelance camerajournalist vind je Dennis steeds vaker in de gebouwen van Saxion. Zijn passie ligt in het vertellen van verhalen in beeld en geluid (en daar schrijft 'ie af en toe ook bij). Met zijn bedrijf Moekotte Media richt hij zich op maken van uiteenlopende videoproducties. In zijn vrije tijd houdt hij van koken en van wandelen met zijn twee honden.