Deventer Challenge.JPG

Diversiteit zorgt voor inclusiviteit bij challenge rondom Deventer binnenstad

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Luxe, lokaal én back to basic: het winnende concept van de challenge City Deal Kennis Maken had het allemaal. Hotel Management-studenten bogen zich de afgelopen weken over de herontwikkeling van de Deventer binnenstad en bezorgden de gemeente op de finaledag de nodige horeca-inspiratie.

Gemeente Deventer verwacht na de coronacrisis veel leegstand in de binnenstad en is daarom op zoek naar nieuwe horecaconcepten, die zich in de bestaande panden kunnen vestigen. “Daarom hebben we de studenten uitgedaagd in te spelen op die verwachte leegstand”, vertelt Meike Heijink, verbindingsofficier van Gemeente Deventer. “Wat doe je bijvoorbeeld als een prominent pand als de H&M leeg komt te staan? De insteek is om jonge mensen naar de binnenstad te trekken en wie kan daar nou beter over nadenken dan de doelgroep zelf? De binnenstadmanager wilde een toolbox creëren waar we als gemeente inspiratie uit kunnen halen.”

Eigen touch

Wekenlang deden de studenten onderzoek naar wat de stad Deventer nodig heeft en wat de nieuwste trends zijn op horecagebied. Vervolgens bedachten ze individueel een concept en kregen ze daarna de opdracht om vijf ideeën samen te voegen tot één geheel. Hotel Management-student Lyan Bruggeman deed dit met haar groepsgenoten het best. “Iedereen van ons groepje heeft zijn of haar eigen touch aangebracht”, vertelt ze trots. “Zo bevat ons concept een luxe hotel, een speciaal Deventer-restaurant die enkel werkt met lokale gerechten, een hotel die je juist helemaal weghaalt bij alle technologie en waar je helemaal tot jezelf kunt komen, een luxe cocktailbar en een restaurant die helemaal is ingericht in de stijl van het heelal.”

Hotel Management-student Lyan Bruggeman

Inclusiviteit

Een behoorlijke verscheidenheid aan smaken dus. “Maar die diversiteit zorgt juist voor inclusiviteit: er is voor ieder wat wils en de concepten vullen elkaar op die manier mooi aan”, aldus Lyan. Dat kwam overigens goed uit, want de studenten kregen in de finale, die zowel online als fysiek plaatsvond, de opdracht een extra element toe te voegen aan hun concept: bijdragen aan Sustainable Development Goal nummer 10: ongelijkheid verminderen. Meike: “We wilden graag een van de SDG’s verwerken in de challenge, dus hebben we gekeken wat er allemaal al zit in Deventer. Met Matz Carwash (waar mensen werken met een afstand tot de arbeidsmarkt, red.) en Brownies&downieS kwamen we al snel uit op nummer 10, in het kader van de inclusiviteit. Daarom hebben we ook iemand van Brownies&downieS uitgenodigd om wat te vertellen wat hun drijfveren zijn en hoe de studenten dit kunnen verwerken in hun concept.”

Vernieuwend

De juryvoorzitter oordeelde dat de groep van Lyan weliswaar geen uniek concept had bedacht, maar wel hun marketingstrategie goed had uitgedacht en een toppresentatie had neergezet. Voor de runner up, die een werkplek voor jonge mensen wil creëren, gold dat andersom. Lyan: “Ze vonden onze presentatie sterk overkomen en we hadden volgens hen overal over nagedacht. De ideeën vulden elkaar goed aan en waren bovendien vernieuwend voor de Deventer binnenstad. De jury adviseerde ons om een keer om tafel te gaan zitten met het groepje dat tweede werd, zodat er misschien wel iets uitkomt dat ze echt willen uitvoeren.”

Toolbox

“Eigenlijk waren de top drie concepten allemaal bruikbaar”, sluit Meike af. “De volgende stap is nu om ze winstgevend te maken: welk businessmodel zit erachter? De bedoeling is in ieder geval dat de eerdergenoemde toolbox binnenkort te vinden is op de website van de organisator van de challenge, DEV&TER Jong.”

Wil jij ook vernieuwende horecaconcepten bedenken?

Kom Hotel Management studeren!
Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.