Future of Twente social - bron FC Twente media
Business

Saxion kennispartner binnen Future of Twente: ‘Willen iedereen een podium geven’

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Vorige week lanceerden tien ambitieuze Twentse vrouwen en diverse Twentse bedrijven en kennisinstellingen de campagne Future of Twente, die zich richt op de ontwikkeling van vrouwelijk talent in de regio. Saxion is een van de trotse kennispartners binnen het initiatief en hoopt zo kennis te delen én te ontvangen. “We willen uiteindelijk een spiegel van de samenleving zijn.”

Binnen de samenwerking Future of Twente, die eveneens als nieuwe hoofdsponsor op de wedstrijdshirts van de FC Twente Vrouwen prijkt, wordt een programma vormgegeven waarin de persoonlijke ontwikkeling, het vormgeven van het carrièrepad van vrouwen én bewustwording van werkgevers op dit onderwerp centraal staan. De Twentse bedrijven BeljonWesterterp, Demcon, Reggeborgh en Univé Oost zijn de eerste vier commerciële partners binnen de campagne.

“Wij vrouwen hebben ambitie, maar we spreken die lang niet altijd uit”, stelt Emma van Geel, voorzitter van de stichting achter Future of Twente. “Met dit initiatief willen we vrouwen van alle leeftijden inspireren om de kansen in hun carrière te pakken. We willen bedrijven bewust maken van het verborgen potentieel en zijn daarom blij dat er enkele zich al bij ons aangesloten hebben. Daarnaast zien we dat het onderwerp ‘diversiteit op de werkvloer’ een weinig besproken onderwerp is bij bedrijven, terwijl meer diversiteit leidt tot meer innovatie en betere resultaten. Het is tijd daar ook aandacht voor te vragen.”

Tweezijdige kennisuitwisseling

Het bestuur van Future of Twente bestaat uit tien ambitieuze Twentse vrouwen. En dat, vertelt diversity officer William Sanchez, is iets dat Saxion aanspreekt. “Zij fungeren, net als de speelsters van de FC Twente vrouwen, als rolmodellen en dat is iets dat wij graag ondersteunen en waar we ook volledig achter staan. We willen iedereen een podium geven om die talenten te laten zien en behouden het vrouwelijk talent graag voor onze regio. Daarnaast is het voor Saxion heel belangrijk met het beroepenveld te blijven werken. Dat is wat het ook interessant maakt.”

William Sanchez
Diversity officer William Sanchez over waarom Saxion participeert in Future of Twente

Saxion neemt binnen de campagne, evenals ROC van Twente en Universiteit Twente, de rol in van kennispartner. “En dan vooral op het gebied van diversiteit en inclusie: wat doen we om studenten weerbaar te maken? Kunnen zij bijvoorbeeld omgaan met verschillende culturen? Dit nemen wij mee naar de bedrijven en overige partners binnen deze campagne, in ruil voor toegang tot de kennis die zij hier weer over hebben. Zo ontstaat er interactie en is het dus echt tweezijdige kennisuitwisseling.”

Een van de veel gehoorde klachten onder studenten is dat bij het stagelopen zowel mannen als vrouwen echt nog als student behandeld worden. “En dus niet als aankomend professional, zoals wij dat graag zouden zien. Dat is bij vrouwen overigens nog wel iets vaker het geval en ook voor mensen met een andere genderidentiteit is nog onvoldoende aandacht.”

Spiegel van de samenleving

En hoe is het bij Saxion gesteld met de gendergelijkheid en de man/vrouw-verhouding? “Ik denk dat we het bij Saxion over het algemeen redelijk goed doen. Ons College van Bestuur is daar een mooi voorbeeld van. Maar als je kijkt naar de verschillende opleidingen en academies, denk ik dat we bijvoorbeeld bij Verpleegkunde en de APO best wat meer mannen kunnen gebruiken. Andersom gaat het bij de technische opleidingen best de goede kant op. Dit is belangrijk voor ons”, besluit William. “Omdat we uiteindelijk een spiegel van de samenleving willen zijn.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.