Lieke Lentfert.jpg

Lieke volgt de Verpleegkunde-opleiding in voltijd én in deeltijd

De meeste studenten zijn veel tijd kwijt aan hun studie, maar Verpleegkunde-student Lieke Lentfert heeft haar handen al helemaal vol aan haar opleiding. Zij volgt deze namelijk in voltijd én in deeltijd, omdat ze meer uitdaging zocht en zodat ze eerder klaar is. “Het is het zeker waard, ik heb me heel erg kunnen ontwikkelen.”

Eerder volgde Lieke de bacheloropleiding Pedagogische Wetenschappen aan de Universiteit Utrecht om vervolgens te beginnen aan een master. Maar daarvoor zat ze hele dagen achter de computer. “Ik wilde echt cliëntcontact”, vertelt ze. “Toen ben ik een jaar in de gehandicaptenzorg gaan werken en merkte ik: ik wil iets anders. Toen ben ik gestopt met mijn master en bij de opleiding Verpleegkunde terecht gekomen.”

Voltijdstudie, stage én deeltijdmodules

Het eerste schooljaar voert ze veel gesprekken met haar studieloopbaanbegeleider. “Daarin heb ik aangegeven dat ik op zoek was naar uitdaging en daarom meer diepgang zocht óf de opleiding versneld wilde volgen. Ik ben nu 25 en wilde ook wel een keer gaan werken. Daar hebben we wat over gespard en toen hebben we een constructie bedacht, waardoor ik het afgelopen half jaar al mijn stage kon lopen náást mijn voltijdstudie én enkele deeltijdmodules kon volgen. Voor die modules heb je een praktijkplek nodig, maar die had ik dus al door mijn stage.”

Dit studiejaar maakt Lieke definitief de overstap naar de deeltijdvariant. Daardoor heeft ze straks een jaar eerder haar Verpleegkunde-diploma dan als ze enkel de voltijdvariant had gevolgd. “Met dank aan mijn studieloopbaanbegeleider Mirjam, die samen met mij heeft onderzocht wat de mogelijkheden waren binnen Saxion. Ook ben ik blij dat de Saxion Parttime School heeft meegedacht en achter dit idee stond.”

Het was pittig, maar het was vooral heel erg leuk: ik heb meer uitdaging gekregen.

Verpleegkunde-student Lieke Lentfert over het studeren in voltijd én deeltijd tegelijk

Pittig

Maar hoe vergaat het combineren van de voltijd- en de deeltijdstudie haar tot nu toe? “De laatste weken van het afgelopen studiejaar waren zeker druk. Ik was minstens 40 uur per week bezig, waarvan 24 uur stage. Maar het was het zeker waard. Ik heb me heel erg kunnen ontwikkelen en meer uit mijn stage kunnen halen, door de deeltijdmodules die ik heb gevolgd.”

Bovendien heeft ze toe nu toe alle studiepunten behaald. “Daar ben ik heel blij mee, want het was pittig. Maar het was vooral heel erg leuk: ik heb meer uitdaging gekregen. Nu begin ik aan het nieuwe schooljaar, waarin ik ga werken en leren. ik ben aangenomen bij ouderencentrum De Posten in Enschede en zo ga ik mijn laatste jaar afronden.”

Pilot

Binnen Saxion wordt er nu gedacht over een pilot, zodat meer studenten kunnen profiteren van deze constructie. Lieke zou het toejuichen. “Ik denk dat er best veel mensen zijn die meer uitdaging zoeken en meer uit de opleiding willen halen.”

Kinderarts

Uiteindelijk is het Lieke’s ambitie om op de kinderafdeling van het ziekenhuis terecht te komen. Op de neonatologie-afdeling, voor te vroeg geboren baby’s met complicaties. “Ik heb altijd iets met kinderen gehad. Vroeger wilde ik kinderarts worden, maar dat is toch wel heel erg ambitieus. Die kleine kinderen zijn zo hulpeloos en het ziekenhuis is zo’n vreselijke ervaring voor hen én voor de ouders. Het lijkt me mooi om die mensen bij te staan in het proces en hulp te bieden. Als ze zien dat er goed voor hun kind gezorgd wordt, kunnen ze met een gerust hart even naar huis. Dat lijkt me heel erg mooi.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.