Saxion gebouw

Miljoenensubsidie voor drie samenwerkingen tussen Oost-Nederlandse hogescholen

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Saxion, Windesheim, HAN en Hanzehogeschool ontvangen samen 3 miljoen euro aan SPRONG-subsidie voor drie samenwerkingsprojecten. De hogescholen gaan de gelden gebruiken voor het versterken van de infrastructuur van praktijkgericht onderzoek naar digitalisering in de maakindustrie, technologische innovaties in de zorg en decentrale waterstof.

Met SPRONG stimuleert Regieorgaan SIA de samenwerking tussen onderzoeksgroepen van verschillende hogescholen, het bedrijfsleven en publieke instellingen. Iedere onderzoeksgroep bestaat uit een samenwerking tussen minimaal twee hogescholen en praktijkpartners en krijgt 1 miljoen voor de eerste vier jaar van het SPRONG-traject.

Drie projecten

In totaal zijn zeventien subsidies van een miljoen euro toegekend en drie daarvan zijn voor de Oost-Nederlandse hogescholen. Saxion en Windesheim en het expertisecentrum TechForFuture helpen ondernemers in samenwerking met zes kernpartners om hun productieproces te digitaliseren en robotiseren. Een samenwerking tussen Saxion, Hanzehogeschool, zorg- en welzijnsorganisaties, overheid en mkb maakt werk van innovatie in de gezondheidszorg en hogescholen HAN en Saxion starten een onderzoekstraject naar decentrale waterstof.

Direct in de praktijk te gebruiken

“Het is fantastisch om te zien dat praktijkgericht onderzoek in de regio Oost-Nederland op de kaart wordt gezet met deze SPRONG-subsidies”, zegt Hans Vossensteyn, directeur Research & Graduate school van hogeschool Saxion. “We kijken erg uit naar de samenwerkingen met onze hogeschoolcollega’s, de provincie Overijssel en het bedrijfsleven. De onderzoeken naar digitalisering in de maakindustrie, technologische innovaties in de zorg en decentrale waterstof gaan hogescholen en bedrijven helpen kennis op te doen die direct in de praktijk te gebruiken is.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.