Ivo
Onderzoek

Voor RAAK-award genomineerd 3D-betonprintproject helpt mkb bij essentiële keuzes: ‘Onze oplossing werkt vandaag’

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Is 3D-betonprinten iets voor mijn onderneming? Dat is wat veel mkb’ers zich momenteel afvragen. Met zijn lectoraat Industrial Design ontwikkelde projectleider Ivo Vrooijink een selectiemethodiek voor bedrijven die antwoord kan geven op deze prangende vraag. Onlangs werd het onderzoeksproject KONKRETER genomineerd voor een RAAK-award. “Het zou mooi zijn als we over tien of twintig jaar terugkijken en zeggen: ‘Daar begon het 3D-betonprinten écht waarde toe te voegen voor het mkb.'"

Elk jaar reikt Regieorgaan SIA een prijs uit voor het beste praktijkgericht onderzoek: de RAAK-award. Met de prijs wil Regieorgaan SIA het onderzoek van hogescholen meer bekendheid geven en de kwaliteit ervan verhogen. Het onderzoeksproject van Ivo Vrooijink is uiteraard niet het enige genomineerde onderzoek: vijf andere projecten maken kans op de RAAK-award, waaronder het onderzoek rondom cyberweerbaarheid van Remco Spithoven, lector Maatschappelijke Veiligheid.

Selectiemethodiek

3D-betonprinten is een relatief nieuwe techniek, waarvan steeds meer bedrijven zich afvragen of het iets voor hen is. Maar hoe kom je daar als mkb’er achter? “Investeren in 3D-betonprinten is duur – €50.000,- tot €100.000,- voor een opstelling – en je moet veel leergeld betalen om er mee overweg te kunnen. Bovendien zijn er momenteel geen mensen voor opgeleid. Daarnaast is het ook nog eens de vraag of je het juiste weet te vinden om te printen. Tijdens KONKRETER hebben we aan de hand van drie praktijkcases onderzocht wat iets nou tot een goede 3D-betonprinttoepassing maakt.”

De directe impact die KONKRETER maakt, is dat we bedrijven helpen om de zin en ook de onzin van 3D-betonprinten te laten zien. Hopelijk kunnen we zo kostbare fouten voorkomen.

De inzichten die Vrooijink en zijn collega’s opdeden tijdens het onderzoek hebben ze gecombineerd met hun kennis over innovatietrajecten, wat uiteindelijk leidde tot een selectiemethodiek. “Door met bedrijven deze selectiemethodiek te doorlopen, komen ze erachter in hoeverre er 3D-betonprinttoepassingen voor hen zijn. Dit geeft dus een indicatie of ze er mee bezig moeten en biedt inzicht in welke toepassingen impact kunnen maken. We hebben de methodiek getest aan de hand van twee validatiecases en deze blijken inderdaad waardevol.”

Toetsen aan de dagelijkse realiteit

De praktijkcases worden tijdens het project volledig uitgewerkt tot het plaatsen in de praktijk. “Dit geeft enorm veel inzichten in de mogelijkheden én de tekortkomingen van het gehele proces en de impact op al deze elementen. Voor het consortium is dit erg waardevol, omdat we het 3D-betonprinten toetsen aan hun dagelijkse realiteit en dit hen direct terugkoppeling geeft. Ook zijn de oplossingen altijd praktijkgericht, in tegenstelling tot het werk van universiteiten. Die doen ook belangrijk werk, maar daarvan wordt de impact pas over tig jaar duidelijk. Onze oplossing werkt vandaag.”

Nieuw soort oplossingen

Ivo ziet maatschappelijke relevantie op meerdere niveaus. “Dit type project laat aan zowel opleidingen als bedrijven zien dat een multidisciplinaire aanpak in steeds meer projecten nodig is en dat samenwerken de enige manier vooruit is. Maar de directe impact die KONKRETER maakt, is dat we bedrijven helpen om de zin en ook de onzin van 3D-betonprinten te laten zien. Hopelijk kunnen we zo kostbare fouten voorkomen. De civieltechnische sector is tenslotte een vrij traditionele sector. 3D-betonprinten maakt een heel nieuw soort oplossingen mogelijk. In tijden van onder meer klimaatverandering en toenemende droogte is het goed dat er in die sector een nieuw stuk gereedschap beschikbaar is.”

De juiste vragen

En dus hoopt hij dat zijn onderzoek impact maakt. “Het zou mooi zijn als we over tien of twintig jaar hierop terugkijken en kunnen zeggen dat we de juiste vragen hebben gesteld om bedrijven uit Nederland en specifiek deze regio te helpen met de implementatie van 3D-betonprinten. En dat de mensen zeggen: ‘Daar begon het 3D-betonprinten écht waarde toe te voegen voor het mkb in Twente en Overijssel.’”

Stem voor de Publieksprijs!

Welk genomineerd project is volgens jou het beste praktijkgerichte onderzoek? Stem en help het project aan de Publiekprijs.

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.