Saxion-studenten laten kinderen fietsend kennis maken met Sustainable Development Goals
Onderwijs

Willem Korenromp
Willem Korenromp Leestijd Minuten

Kinderen laten bewegen terwijl ze kennis maken met bijzondere doelen om van de wereld een betere plek te maken. Dat is het doel van ‘Cycling with Global Goals’. Zeven Saxion-studenten beten zich tijdens het Smart Solutions Semester vast in het project. Het leverde een leuke én leerzame fietsroute op.

De hoofdpersoon in de fietsroute is Piet Pelle. Het door de studenten ontworpen jongetje leidt de deelnemers aan de ‘Tour de Global Goals’ langs bijzondere plekken in Dieren. Bijvoorbeeld langs de Gazelle-fabriek, de IJssel en de Veluwe. Onderweg leren de fietsers van alles over de Sustainable Development Goals; belangrijke thema’s die in 2015 zijn opgesteld door de Verenigde Naties, met als doel een einde te maken aan armoede en de wereld op weg te helpen naar vrede vooruitgang en een betere planeet voor iedereen.

Meer fietsen

De route richt zich op kinderen tussen de 4 en 12 jaar. “We hebben dit project uitgevoerd in opdracht van stichting Fiets op 1”, zegt student Tourism Management Djowin Meijerink. “Een van de doelen was om kinderen meer te laten fietsen. Zeker in coronatijd is dat belangrijk. Veel kinderen zitten binnen, zijn aan het gamen. Wij hopen ze in beweging te krijgen. Een ander doel is kinderen kennis te laten maken met Sustainable Development Goals. Daarvan hebben we er achttien in de route verwerkt.”

Mens, natuur en welvaart

Dat bleek soms een lastige opgave. De Sustainable Development Goals omvatten herkenbare thema’s als ‘No Poverty’ en ‘Quality Education’, maar ook onderwerpen die verder van kinderen af staan zoals ‘Decent work and economic growth’ en ‘Reduced Inequalities’. Zie dat maar eens in een fietsroute te verwerken. Om het iets overzichtelijker te maken, verdeelden de studenten de onderwerpen daarom onder in drie hoofdthema’s: mens, natuur en welvaart. Vervolgens zijn ze aan de slag gegaan.

“We hebben onderzoek gedaan naar de doelgroep, maar ook naar de veiligheid voor kinderen tijdens het fietsen. Daarnaast zijn we zelf rond gaan fietsen in de regio en hebben op een kaart aangegeven welke locaties we konden gebruiken”, zegt Djowin. Vera Zwiers, eveneens student Tourism Management, vult hem aan: “We hebben gekeken wat de locaties te bieden hebben, maar ook hoe we ze konden linken aan een Sustainable Development Goal. Rond iedere locatie hebben we zo een verhaal gemaakt, zodat we uiteindelijk alle achttien doelen konden verwerken.”

Vera Zwiers, Saxion-student Tourism Management over de ontwikkelde fietsroute

Piet Pelle

Om de verhalen begrijpelijk te maken voor de doelgroep, deden de studenten onderzoek hoe ze deze het best konden opschrijven voor kinderen. Er kan een QR-code gescand worden om de tocht interactief te maken en er wordt gebruik gemaakt van visualisaties. Mede daarom werd mascotte Piet Pelle in het leven geroepen. Het guitige jongetje komt terug op iedere locatie en geeft de kinderen op een speelse manier informatie over de verschillende thema’s.

LHBTQ-zebrapad

Zo krijgen de kinderen onder meer informatie over ‘Gender Equality’. “De gelijkheid tussen man en vrouw. Om dat uit te leggen gaat de route langs het LHBTQ-zebrapad in Dieren”, zegt Djowin. Ook de opwarming van de aarde wordt op een eenvoudige manier uitgelegd. “We hebben een filmpje opgenomen waarbij eerst de buitentemperatuur wordt gemeten. Daarna gaat de thermometer in een omgekeerde glazen fles. Na een half uur lezen we de thermometer nog eens af. De temperatuur is dan veel hoger. Zo’n test kunnen de kinderen zelf ook doen bij een van de stakeholders waar ze stoppen op de route.”

Al fietsend kennis opdoen

Al fietsend doen kinderen (en hun ouders) zo de nodige kennis op. En dat is precies wat de insteek van de opdrachtgever was. De studenten kregen na het opleveren van het project eind januari dan ook lovende kritieken. “Tijdens onze eindpresentatie was de opdrachtgever laaiend enthousiast”, zegt Djowin. “Ook iemand van de gemeente Rheden reageerde erg enthousiast op het project. Voornamelijk omdat we de achttien Sustainable Global Goals compleet hebben vertaald naar kindertaal. Dat wordt nauwelijks gedaan. Wij zijn er in geslaagd om deze soms lastige thema’s op een kinderlijke manier uit te leggen.”

Verder uitrollen

En hoe de kinderen zelf reageren op de route? Dat is nog even afwachten. Door corona hebben zij de route nog niet kunnen fietsen. “Wel hebben we enquêtes opgesteld om te zien hoe de kinderen de route beleven. Daarnaast hebben we een vragenlijst voor begeleiders, om te peilen hoe zij de verkeersveiligheid tijdens de route ervaren”, zegt Vera.

Tevreden

De uitkomst daarvan gaan de Saxion-studenten niet meer meemaken. Voor hen zit het project erop. Nu is het aan Fiets op 1, de gemeente Rheden en overige stakeholders om het project verder uit te rollen. Denk daarbij aan het plaatsen van bewegwijzering en borden met QR-codes die deelnemers kunnen scannen voor informatie. “Maar we kijken er nu al erg tevreden op terug”, zegt Vera. “Al was het nog mooier geweest als we het hele project zelf af hadden kunnen maken en werkend hadden kunnen zien”, besluit Djowin.

De projectgroep bestond uit de studenten: Cyriel Rutgers (Ondernemerschap & Retail Management), Dennis Schepers (Creative Business), Djowin Meijerink (Tourism Management), Vera Zwiers (Tourism Management), Marnix Bik (International Business Management), Niels Otten (Archeologie) en Hannah van Boven (Creative Business).

Willem Korenromp

Willem is freelance journalist en tekstschrijver. Regelmatig maakt hij mooie interviews en achtergrondverhalen voor Saxion. Daarbij heeft hij een voorliefde voor sport. Niet alleen om over te schrijven, maar ook om zelf te beoefenen.