Serendipity2.png
Onderwijs

Slimme voedselketen en innovatief waterzuiveringssysteem winnen Serendipity Award: ‘We zijn trots op het resultaat’

Voor de mensen die dinsdag aan het einde van de middag door de centrale hal in Enschede liepen, was het niet te missen: het Celebration Event van Smart Solutions met de uitreiking van de Serendipity Award. Vijf projecten werden genomineerd op basis van hun potentiële maatschappelijke impact, waarvan twee studentengroepen uiteindelijk de jury- en de publieksprijs wonnen.

De juryprijs, uitgereikt door Timo Kos van het College van Bestuur, werd gewonnen door het project ‘From soil to plate experience’, waarbij de studenten een duurzaam voedselsysteem hebben bedacht om van de Achterhoek echt een food-regio te maken. De jury was enthousiast over hun verhaal. “Ze vonden het zonde dat we het idee niet voor onszelf hebben gehouden, want ze denken dat het goed schaalbaar is en er iets mee te verdienen valt. We zijn trots op het resultaat.”

De publieksprijs werd op het podium gebracht door een robot en was voor studenten die zich bezighielden met de plaatsing van het afvalwaterzuiveringssysteem BluElephant bij Saxion én uiteindelijk in tweede- en derdewereldlanden. “We zijn heel blij en verrast. We hebben een half jaar hard aan het project gewerkt en veel plezier gehad. Ik denk dat we het ook wel hebben verdiend.”

Bestuurslid Timo Kos was enthousiast over de ideeën. "De resultaten van de projecten binnen het Smart Solutions Semester zijn een mooi voorbeeld van de meerwaarde die interdisciplinair onderwijs biedt", sprak hij achteraf.

Uitreiking Serendipity Award tijdens Celebration Event

Smart Solutions organiseerde een feestelijke afsluiting voor studenten van het Smart Solutions Semester FALL 2022-2023: het Celebration Event. De uitreiking van de Serendipity Award, die in samenwerking met het Saxion Centrum voor Ondernemerschap werd uitgereikt, maakte onderdeel uit van het programma op dinsdag 31 januari.